Evenemang för söndag 28 januari - lördag 16 mars

Evenemang för söndag 28 januari - lördag 16 mars

mars 2024

mars
Ett vikingaskepp utan segel i ett grönt landskap. Logga med texten historien om Bohuslän en del av historien om Sverige.
kl. 12.00–13.00

Föredrag: Om vikingatiden och skeppet i Gjellestad

Professor Björn Bandlien berättar om vikingatiden med fokus på Gjellestad i Norge där man 2018 gjorde ett sensationellt fynd av ett vikingaskepp.

mars
Foto. Man tittar sitter framför en träkista och tittar in i kameran med öppen mun och ögonen uppspärrade. Kläder i vikingastil.
kl. 11.00–12.00

Familjelördag: Teater Gycklarens vikingasaga

En spännande saga med teater TRiX om pojken som får följa med på vikingafärd i österled.

Plats: Hyllan
mars
Foto. En man kikar fram bakom en träkista. I sin hand håller han tre jongleringsbollar, han ler och har en mössa med ullkant.
kl. 14.00–15.45

Familjelördag: Workshop Gyckel och Cirkus

Pröva själv att gyckla som på vikingatiden!

Entré: Fri entré, drop in!
mars
Ett disigt landskap med en skeppsliknande fornlämning av sten. Logga med texten Historien om Bohuslän en del av Historien om Sverige.
kl. 11.00–13.00

Kulturhistorisk vandring: Blomsholm

Högar, stenskepp och domarringar. Upptäck järnåldern på Blomsholm tillsammans med museets arkeolog Christina Toreld.

mars
Bildkollage. Ölglas i solljus och pors från utgrävning. Logga med texten Historien om Bohuslän en del av historien om Sverige.
kl. 17.30–18.45

Föredrag: Västkustens öl- och mjödtraditioner från järnålder till 1600-tal

Arkeobotaniker Jens Heimdahl berättar om ölets historia.Vill du veta mer om öl och det mytomspunna mjödet? Var det vikingarnas livselixir? Då är det här föredraget för dig!

Entré: Föranmälan biljett 50:- via nortic.se eller museets reception
mars
Foto. När bild på träbricka med tre små öl som bärs av en person med förkläde.
kl. 17.30–20.30

Dryckesprovningspaket: öl och mjöd från då till nu!

Redan nu kan du gå in och köpa biljett till en helkväll med med historiskt föredrag och dryckesprovning. Kan samtidens öl matcha vikingarnas livselixir?

Entré: Föranmälan biljett 250:- via nortic.se eller museets reception
Plats: Spisrummet
mars
Ett handskrivet manuskript med snirkliga anfanger. Logga med texten historien om Bohuslän en del av historien om Sverige.
kl. 12.00–13.00

Samtal: Bohuslän i de isländska sagorna

Vad kan vi egentligen veta om Bohuslän utifrån den isländska sagalitteraturen?  Antikvarie Helene Carlsson samtalar med litteraturvetaren och översättaren Gunnar D. Hansson och adjunkten och Bohuslänguiden Emma Östmann om området Ranrike eller “österut i Viken” som Bohuslän kallas i den isländska sagalitteraturen.

mars
Foto. Stort stenröse intill havet. Logga med texten Historien om Bohuslän en del av historien om Sverige.
kl. 18.00–19.00

Föredrag: Den osynliga vikingatiden i Bohuslän

Museets arkeolog Mattias Frisk berättar om järnåldern och den relativt outforskade och okända vikingatiden i Bohuslän.

mars
Foto. Schackpjäs av valrosstand. Kvinnobilden med krona sitter på en stol, tittar rakt fram och lutar ansiktet mot ena handen.
kl. 18.00–19.00

Föredrag: En glimt av vikingatidens Bohuslän

Hur var det att leva i Bohuslän under vikingatiden? Hur var det för kvinnor och barn? Museets antikvarie Helene Carlsson berättar utifrån isländska sagor och andra texter om hur livet kan ha varit i det vikingatida Bohuslän.

mars
Foto. Två personer på mage i en vitsippsbacke och viftar med benen. Logga med texten Historien om Bohuslän en del av Historien om Sverige.
kl. 11.00–14.00

Familjelördag: tema vikingatid

Kom till museet och prova på vikingatida hantverk. Föreningen Hornbore ting visar textiltillverkning - hela vägen från ull till kläder. Erfarna krigare visar vapen, rustning och stridsteknik. Du får även veta mer om vad man åt och drack under vikingatiden. Välkommen till en spännande familjelördag.

Plats: Hyllan
+ Exportera evenemang