Kommande Evenemang

Kommande Evenemang

mars 2024

mars
Foto av tandrad från ett skelett. Logga med texten Historien om Bohuslän en del av historien om Sverige.
Vikingatiden
kl. 18.00–19.00

Föredrag: Vikingaskelettet på Nötö

Arkeolog Astrid Lennblad från Lödöse museum berättar om fyndet av ett vikingatida skelett på Nötö, Ramsvikslandet i Sotenäs kommun

Föredrag
kl. 17.45–20.00

Föredrag och årsmöte: Natur och kultur inom Uddevalla kommun

Naturskyddsföreningen i Uddevalla håller årsmöte följt av en annorlunda berättarafton om natur och kultur med Gunnar Klasson och Jan Uddén.

Plats: Hyllan
kl. 17.00–19.30

Historiekväll: Tidig medeltid

En stämningsfull helkväll för alla sinnen om tidig medeltid med mingel, historisk livemusik, samtal och reflektion. Vi samtalar med kvällens expert professor Erik Opsahl från Norge om Sankt Olofskulten och livet under medeltiden.

Entré: Fri entré, föranmälan krävs. Biljetter till denna kväll släpps den 29 februari.
mars
Medeltida handskrift med miniatyrbild av tvåm män. Logga med texten Historien om Bohuslän en del av Historien om Sverige.
kl. 12.00–13.00

Föredrag: Sankt Olavs lag och det norska kungadömet.

Tanken om Sankt Olavs lag genom mer än 600 år. Professor Erik Opsahl från Trondheim berättar om hur Sankt Olav kom att ses som den förste lagstiftaren för hela riket och vad det innebar för Bohuslän och utvecklingen av en norsk centralmakt.

mars
Foto. Fem medelålderskvinnor iklädda bohusstickning-tröjor. Tittar in i kameran och ler.
kl. 10.00–13.00

Bohusstickningscirkel

Nu kan du spana in Bohusstickning live! Kanske vill du bara se hur stickgruppen gör, kanske vill du inspireras, kanske är du erfaren eller nybörjare och vill vara med? Nu har du möjligheten till allt detta på museet och träffa Bohusstickningsgrupp.

Entré: Fri entré, drop in
Föredrag
kl. 10.00–15.00

Fotodagen 2024

Välkommen till en heldag med fotografi! ABF Fotoklubb i Uddevalla arrangerar sin traditionella fotodag där du kan delta i fotoklubbens fototävling, prova på studiofoto, lyssna på föredrag och mingla med andra fotointresserade.

mars
Tecknad korp i rosa medeltiddräkt och vit huvudbonad. Logga med texten Historien om Bohuslän en del av Historien om Sverige.
kl. 11.00–13.00

Familjelördag: Gör ditt eget vaxljus

Alla barn är välkomna att skapa med museets pedagog i Nya verkstaden.

Entré: Fri entré, drop in
mars
Ett par kysser varandra. Under paret syns soldater ridandes på hästar
kl. 16.00–18.00

Kyssen

Uddevalla filmstudio visar söndagsfilm

Entré: Entré med giltigt FILMIS-medlemskap
Påsklov på museet
kl. 10.00–12.00

Vi gör påskbrev i verkstaden

Välkommen till museets verkstad där du kan skapa påskbrev tillsammans med museipedagog Elisabeth Corsander. Drop-in för alla åldrar.

Påsklov på museet
kl. 13.00–14.00