Evenemang för tisdag 27 februari - tisdag 5 mars

Evenemang för tisdag 27 februari - tisdag 5 mars

februari 2024

februari
Foto. Peace-tecken i laserljus blått och vitt i kvällsljus utomhus.
Temakväll
kl. 18.00–19.00

Krig – Fred, vad gör Sverige i OSSE/OSCE?

Passa på att höra och ställa frågor om säkerhet och fred till riksdagsledamot som är med på länk. En kväll tillsammans med FN-föreningen i Uddevalla.

mars 2024

mars
Ett vikingaskepp utan segel i ett grönt landskap. Logga med texten historien om Bohuslän en del av historien om Sverige.
kl. 12.00–13.00

Föredrag: Om vikingatiden och skeppet i Gjellestad

Professor Björn Bandlien berättar om vikingatiden med fokus på Gjellestad i Norge där man 2018 gjorde ett sensationellt fynd av ett vikingaskepp.

mars
Foto. Man tittar sitter framför en träkista och tittar in i kameran med öppen mun och ögonen uppspärrade. Kläder i vikingastil.
kl. 11.00–12.00

Familjelördag: Teater Gycklarens vikingasaga

En spännande saga med teater TRiX om pojken som får följa med på vikingafärd i österled.

mars
Foto: Nio personer i olika historiska kläder står på en strand.
Vernissage
kl. 13.00–13.30

Invigning: utställningen Historien om Bohuslän

Möt dåtidens bohusläningar. Häng med på ett spännande familjeäventyr som sträcker sig tusentals år bak i tiden! Med hjälp av en magisk tidsmaskin kommer du kunna göra en tidsresa till 10 olika tidsperioder – från Stenåldern fram till våra dagar.

mars
Foto. En man kikar fram bakom en träkista. I sin hand håller han tre jongleringsbollar, han ler och har en mössa med ullkant.
kl. 14.00–15.45

Familjelördag: Workshop Gyckel och Cirkus

Pröva själv att gyckla som på vikingatiden!

Entré: Fri entré, drop in!
mars
Ett disigt landskap med en skeppsliknande fornlämning av sten. Logga med texten Historien om Bohuslän en del av Historien om Sverige.
kl. 11.00–13.00

Kulturhistorisk vandring: Blomsholm

Högar, stenskepp och domarringar. Upptäck järnåldern på Blomsholm tillsammans med museets arkeolog Christina Toreld.

mars
Foto av Ranrike Spelemän. Sex stycken sittande spelemän och en stående spelekvinna på scen i en timrad byggnad.
Konsert
kl. 12.30–13.30

Ranrike Spelmän

I 20 år har Ranrike Spelmän spelat på Bohusläns Museum och nu är de här igen!

mars
16 personer står uppradade för ett fotografi. Några bär rosa rockar andra bär leopardmönstrade klänningar. En man som sitter centrerat längst fram stirrar galet mot kameran med händerna knutna. Han är inringad av en röd ring.
kl. 16.00–18.00

Världens lyckligaste man

Uddevalla filmstudio visar söndagsfilm

Entré: Entré med giltigt FILMIS-medlemskap
mars
Bildkollage. Ölglas i solljus och pors från utgrävning. Logga med texten Historien om Bohuslän en del av historien om Sverige.
kl. 17.30–18.45

Föredrag: Västkustens öl- och mjödtraditioner från järnålder till 1600-tal

Arkeobotaniker Jens Heimdahl berättar om ölets historia.Vill du veta mer om öl och det mytomspunna mjödet? Var det vikingarnas livselixir? Då är det här föredraget för dig!

Entré: Föranmälan biljett 50:- via nortic.se eller museets reception
mars
Foto. När bild på träbricka med tre små öl som bärs av en person med förkläde.
kl. 17.30–20.30

Dryckesprovningspaket: öl och mjöd från då till nu!

Redan nu kan du gå in och köpa biljett till en helkväll med med historiskt föredrag och dryckesprovning. Kan samtidens öl matcha vikingarnas livselixir?

Entré: Föranmälan biljett 250:- via nortic.se eller museets reception
Plats: Spisrummet