Vernissage

lördag 2 mars 13:00 - 13:30

Invigning: utställningen Historien om Bohuslän

Möt dåtidens bohusläningar. Häng med på ett spännande familjeäventyr som sträcker sig tusentals år bak i tiden! Med hjälp av en magisk tidsmaskin kommer du kunna göra en tidsresa till 10 olika tidsperioder – från Stenåldern fram till våra dagar.

Plats: Hyllan
Entré: Fri entré

Program

• Konferencierer: Jienny Gillerstedt och Sofie Henryson, utställningsproducenter på Bohusläns museum.
  • Invigningstalare: Annette Prior, museichef Bohusläns museum.
  • På plats kommer även några av skådespelarna som syns i filmerna att vara i sin karaktär.
  • Det blir också musik med vårt historiska husband Tidlösa!

Du kan besöka utställningen från klockan 10.00 samma dag.

Under dagen visas även

Teaterföreställningen ”Gycklarens vikingasaga” av teater TRiX som senare även håller en gycklar-workshop.

Historien om Bohuslän

Under museets jubileumsår 2024 är vårt tema Historien om Bohuslän. Genom underhållande historiekvällar, intressanta föredrag, lustfyllda aktiviteter för barn och unga, kulturhistoriska vandringar och naturligtvis spännande utställningar kommer vi lyfta den bohuslänska historien.
Läs mer om Historien om Bohuslän här