Barn och unga
  • Detta evenemang har redan ägt rum.

30 oktober, 2023 - 10:00 5 november, 2023 - 16:00

Höstlov på museet: Samlat fullproppat program!

När höstlovet infaller sig gör vi extra mycket aktiviter för barn och unga. Välkomna!

Entré: Fri entré på de flesta aktiviteterna

Kul att ni vill komma hit på höstlovet. Vi har laddat upp med aktiviter för både stora och små.
Förutom programmet kan du också njuta av vår nya familjeutställning Hej Havet!, nyinvigda Bohussalongen 2024 och fotoutställningen Vi som arbetar med våra kroppar – och alla våra permanenta utställningar och fina butik såklart!

På varje rubrik kan du klicka för att komma till det separata programmets eventsida, där finns mer information.

Måndag 30/10:

• 10.00–12.00 Vi söker tidsresenärer
    Vad skulle du vilja upptäcka om du kunde resa tillbaka i tiden?
    Tillsammans med museipersonal får du tillgång till föremål från museets samlingar.
    Entré: Fri entré, föranmälan (receptionen eller telefon 0522-656501) eller drop in i mån av plats. Passar för 9-12 år.
    Plats: CGB-rummet
  • 11.00–16.00 Bygg fågelholkar
    Under höstlovet kan du bygga fågelholkar med Jan Uddén, fågelexpert och biolog, och Janne Karlsson från Svenska Jägarförbundet.
    Entré: Föranmälan, 50:- som betalas på plats. Passar från 6 år
    Plats: Båthallen
  • 13.00–15.00 Vi söker tidsresenärer
    Plats: CGB-rummet

Tisdag 31/10:

• kl. 10.00–11.00 Bakom kulisserna! En guidad visning i museets samling
    Passa på! Under höstlovet kan du kika in bakom stängda dörrar på museet. Upplev magasinet och gömda föremål i museets samlingar.
    Entré: Fri entré, föranmälan eller drop in vid mån av plats. Passar från 7 år

• kl. 12.00–14.30 Skapa ett fantasidjur!
    Vi har fyllt verkstan med färgglada papper, saxar och inspiration. Välkommen att skapa ett eget fantasidjur.

• kl.13.30 Vem är du, Mamma Mu
    OBS! Filmtiteln är ändrad sen tidigare kommunikation. Det är alltså inte ”Mamma mu hittar hem” vi visar utan ”Vem är du, Mamma Mu”
    Biovisning med Uddevalla filmklubb Filmis. Filmen börjar kl 14.00 men kom redan 13.30 och klipp din biljett tillsammans med Filmis!
    Entré: Fri entré, föranmälan eller drop in i mån av plats. Ingen åldersgräns

Onsdag 1/11:

Torsdag 2/11:

Fredag 3/11:

• 10.00–12.00 Vi söker tidsresenärer
    Plats: Spisrummet
  • 12-13 Unik förhandsvisning av SVTs barnprogramssatsning Historien om Sverige med Farah
    Se trailer här på SVT
    Entré: Fri entré, drop in. Passar från 7-9 år
  • 11.00–16.00 Bygg fågelholkar
    Entré: Föranmälan, 50:- som betalas på plats. Passar från 6 år
    Plats: Båthallen
  • 13.00–15.00 Vi söker tidsresenärer

Lördag 4/11:

Söndag 5/11:

• 11.00 Frukost-TV av ”Historien om Sverige” och smyglansering av Bohusläns museums jubileumsår 2024
    Vi bjuder på frukost och visar första avsnittet av SVTs stora satsning Historien om Sverige. Ni får också en kort presentation av vad vi kommer göra på museet nästa år när vi firar 40 år!
    Entré: Fri entré, föranmälan eller drop in i mån av plats Passar för vuxna
  • 13.30 Gratisbio: Ponyo på Klippan vid Havet
    Välkommen på familjebio. Vi visar Hayao Miyazakis magiska version av Den lilla sjöjungfrun.
    Filmen börjar kl 14 men från kl 13.30 kan du klippa biljetter med Uddevalla filmklubb Filmis!