Barn och unga
  • Detta evenemang har redan ägt rum.

3 november, 2023 12:00 - 12:30

Unik förhandsvisning av SVTs nya historiska barnprogram

Se de två första avsnitten av Historien om Sverige med Farah innan de släppts på SVT-play eller TV! Varmt välkomna

Historien om Sverige är en ny programserie som kommer att gå under hösten 2023 och 2024. Den berättar Sveriges historia i tio avsnitt och är för vuxna. Parallellt sänds barnprogrammet Historien om Sverige med Farah.

Varje program är ca 15 minuter och vi visar avsnitt ett och två efter varandra.

Se trailern här.

Passar för:

Programmet riktar sig till dig mellan ca 6-9 år, men alla är välkomna. Tänk på att det inte är anpassat för de yngsta.

Programpunkten är en del av jubileumsprogrammet och historieåret 2024

Nästa år på museet: vi fyller 40 år och vi storsatsar på Bohusläns historia!

Under 2024 kommer vi på Bohusläns museum att särskilt lyfta Historien om Bohuslän. Våra tio spännande historiekvällar om olika tidsperioder i Bohusläns historia och en ny, egenproducerad utställning om Bohuslän, är några av årets stora festligheter som du inte får missa.

I historiekvällarna kompletterar vi SVTs satsning Historien om Sverige med kunnigt och underhållande innehåll om Bohuslän nordiska historia. Den nya utställningen kommer att respondera med historiekvällarna genom att visa föremål, platser och personer från samma tidsperioder.

Hoppas du längtar lika mycket till Historieåret på Bohusläns museum som vi gör!