Evenemang för torsdag 7 mars - söndag 17 mars

Evenemang för torsdag 7 mars - söndag 17 mars

mars 2024

mars
Konstverk. Svart stjärnhimmel i bakgrunden, fyracirklar innehållande olika motiv, nätverk av röda streck mellan cirklarna.
Föredrag

Artist Talk

Välkommen till ett Artist Talk i utställningen Embers and Stars, mellan fem konstnärer som har många beröringspunkter. Konsthallens curator och museets konstpedagog leder samtalet med konstnärerna och publiken är välkommen att ställa frågor.

mars
filmaffisch. En mörkhårig kvinna, omgiven av mörker.
kl. 18.00–19.45

Systrar bakom galler

Inför Internationella kvinnodagen kan du se en film om kvinnors situation i Afghanistan.

Plats: Spisrummet
mars
Foto. Ett tänt värmeljus på en ljusstake i keramik
kl. 12.00–13.30

Prova på Chakrayoga och utforska eteriska oljor

Varmt välkomna att prova på medicinsk Chakrayoga med eteriska oljor.

Entré: Föranmälan och biljett 200:-, direkt till arrangör
Plats: Spisrummet
mars
Foto. Storband på scen med blå gradäng i bakgrunden. Elva personer i medelåldern som spelar blåsinstrument.
Konsert
kl. 13.00–14.30

Rulles Storband

Rulles Storband är tillbaka kom och lyssna och dansa om du vill!

mars
En brandman sitter med huvudet böjt med händerna knutna framför sig, han är sotig i ansiktet och ser besviken ut. Eld syns omkring honom
kl. 16.00–18.00

Notre-Dame brinner

Uddevalla filmstudio visar söndagsfilm

Entré: Entré med giltigt FILMIS-medlemskap
mars
Foto. Stort stenröse intill havet. Logga med texten Historien om Bohuslän en del av historien om Sverige.
kl. 18.00–19.00

Föredrag: Den osynliga vikingatiden i Bohuslän

Museets arkeolog Mattias Frisk berättar om järnåldern och den relativt outforskade och okända vikingatiden i Bohuslän.

mars
Foto. Schackpjäs av valrosstand. Kvinnobilden med krona sitter på en stol, tittar rakt fram och lutar ansiktet mot ena handen.
kl. 18.00–19.00

Föredrag: En glimt av vikingatidens Bohuslän

Hur var det att leva i Bohuslän under vikingatiden? Hur var det för kvinnor och barn? Museets antikvarie Helene Carlsson berättar utifrån isländska sagor och andra texter om hur livet kan ha varit i det vikingatida Bohuslän.

mars
Foto. Två personer på mage i en vitsippsbacke och viftar med benen. Logga med texten Historien om Bohuslän en del av Historien om Sverige.
kl. 11.00–14.00

Familjelördag: tema vikingatid

Kom till museet och prova på vikingatida hantverk. Föreningen Hornbore ting visar textiltillverkning - hela vägen från ull till kläder. Erfarna krigare visar vapen, rustning och stridsteknik. Du får även veta mer om vad man åt och drack under vikingatiden. Välkommen till en spännande familjelördag.

mars
Tre personer tittar in i kameran, ur skärpa. Rosor i skärpa i förgrunden.
Föreställning

Tänk vilket liv!

Var det verkligen bättre förr? Brita Lindgren, Patrick Rydman och Anders Persson bjuder på ett fång med låtar från 60- och 70-talet. Hasse & Tage, Povel Ramel, Lill Lindfors, Östen Warnebring, Beppe Wolgers mfl bidrar med sina toner, tankar och texter.

Entré: Biljetter via Riksteaterföreningen: Ordinarie 250 kr, med scenpass 200 kr och under 26 år 100 kr.
Närbild på gitarr
Konsert

Visans dag i Norden

Idag är det Visans dag och det det firar vi med visor och allsång.

Entré: Biljett 100:-, betalas till föreningen i dörren.
+ Exportera evenemang