Evenemang för söndag 18 februari - lördag 2 mars

Evenemang för söndag 18 februari - lördag 2 mars

februari 2024

februari
Foto. Ett barn med blå keps och blåfärgade händer leker med färger på ett papper.
kl. 10.00–15.00

Prova på att rista runor

Kom till verkstaden och rista runor som vi sedan trycker på papper. Från 10 år.

Metallernas tid
kl. 18.00–19.00

Föredrag:  Lilla Jored – en järnåldersgrav i Kville

Museets arkeologer Mikael Eboskog och Roger Nyqvist berättar mer om guld, romerska influenser, arkeologi och arkivsök. Det handlar om en järnåldersgrav vid Lilla Jored i Kville.

februari
Foto. Kviströmsbro i Munkedal. En stenbro över ett vattendrag. Blå himmel gröna löv på buskar och träd.
kl. 16.00–17.00

Invigning av utställning Platser och händelser i Munkedal

Välkommen till vernissage av utställningen med tal, presentationer och mingel!

februari
Foto. Ett rikt dekorerat hängsmycke av guld samt loggan Historien om Bohuslän - en del av Historien om Sverige.
Metallernas tid
kl. 18.00–19.00

Föredrag: Flickan med guldberlocken

Arkeolog Pia Claesson från Arkeologerna berättar mer om flickan med guldberlocken från den arkeologiska undersökningen vid Smedberg i Munkedal.

februari
En man i skinnkläder sitter med flinta i sitt knä. Logga med texten Historien om Bohuslän en del av historien om Sverige.
kl. 10.30–12.30

Familjelördag: Workshop i flintasten

Välkommen på en exklusiv skaparworkshop med flintasten! Prova på flintsmide och lär dig uråldriga tekniker tillsammans med ett proffs.

Entré: Fri entré, föranmälan krävs, begränsat antal platser
kl. 13.30–15.30

Familjelördag: Workshop i flintasten

Entré: Fri entré, föranmälan krävs, begränsat antal platser

mars 2024

mars
Ett vikingaskepp utan segel i ett grönt landskap. Logga med texten historien om Bohuslän en del av historien om Sverige.
kl. 12.00–13.00

Föredrag: Om vikingatiden och skeppet i Gjellestad

Professor Björn Bandlien berättar om vikingatiden med fokus på Gjellestad i Norge där man 2018 gjorde ett sensationellt fynd av ett vikingaskepp.

mars
Foto. Man tittar sitter framför en träkista och tittar in i kameran med öppen mun och ögonen uppspärrade. Kläder i vikingastil.
kl. 11.00–12.00

Familjelördag: Teater Gycklarens vikingasaga

En spännande saga med teater TRiX om pojken som får följa med på vikingafärd i österled.

mars
Foto: Nio personer i olika historiska kläder står på en strand.
kl. 13.00–13.30

Invigning: utställningen Historien om Bohuslän

Möt dåtidens bohusläningar. Häng med på ett spännande familjeäventyr som sträcker sig tusentals år bak i tiden! Med hjälp av en magisk tidsmaskin kommer du kunna göra en tidsresa till 10 olika tidsperioder – från Stenåldern fram till våra dagar.

mars
Foto. En man kikar fram bakom en träkista. I sin hand håller han tre jongleringsbollar, han ler och har en mössa med ullkant.
kl. 14.00–15.45

Familjelördag: Workshop Gyckel och Cirkus

Pröva själv att gyckla som på vikingatiden!

Entré: Fri entré, drop in!
+ Exportera evenemang