Evenemang för fredag 5 april - torsdag 25 april

Evenemang för fredag 5 april - torsdag 25 april

april 2024

april
Bild. "Dödsdansen" en sen medeltida skilldring av ett dansnade skelett i trasor och en nunna som tittar mot betraktaren.
kl. 12.00–13.00

Föredrag: I krisens spår

Arkeolog dr. Kirstine Haase från Odense museer fördjupar sig i projektet “Krisens konsekvenser”, om hur vi idag kan förstå hur senmedeltidens människor hanterade klimatkriser, krig och pandemier.

april
Konstverk. Avbildning av senmedeltida musiker, båda i heltäckande klänning, en röd en blå. Håret är utsläppt, en håller i ett sträng instrument den andra har armarna neråt utsträckta.
kl. 11.00–13.00

Familjelördag: Workshop medeltida ballader

”Drömde mig en dröm- om kläders och färgers betydelse i de medeltida dansvisorna”. En berättande workshop på Hyllan.

Plats: Hyllan
april
Illustration. Skildring av böldpest under medeltiden.
kl. 18.00–19.00

Föredrag: Pest och pina

Museets arkeolog Christina Toreld berättar om digerdödens härjningar i Bohuslän utifrån skriftliga källor och arkeologiska spår.

Plats: Spisrummet
april
Bild. Skildring av senmedeltiden där präst utdelar nattvarden.
kl. 18.00–19.15

Föredrag med samtal: I reformationens tid

Kampen om tron och tronen. Museets antikvarie Helene Carlsson berättar om en orolig tid  i Bohuslän och samtalar om trosförändringar med medieprofilen Agneta Riddar.

april
Foto. Berghäll med hällristningar föreställande olika vapensköldar
kl. 18.00–19.00

Föredrag: Vapensköldarnas gåta

Spåren efter medeltidens adel i en bohuslänsk naturhamn.  På en ö i den bohuslänska skärgården finns en unik samling medeltida adelssköldar ristade i berget. Vem ristade in dem och varför?

+ Exportera evenemang