Evenemang för torsdag 4 januari - lördag 24 februari

Evenemang för torsdag 4 januari - lördag 24 februari

februari 2024

februari
Foto. Närbild av gutefår med vridna horn samt logga Historien om Bohuslän - en del av historien om Sverige.
kl. 12.00–13.00

Föredrag: Från Mesopotamien till Brännö – Om fårets och ullens historia

Arkeologen och museipedagogen Liselotte Öhrling berättar om fårets och ullens betydelse i historien.

februari
Foto. En kvinnlig akrobat gör konster i ett träd, samt loggan Historien om Bohuslän - en del av Historien om Sverige.
kl. 11.00–15.00

Familjelördag: Bronsåldercirkus

Akrobatiska övningar för barn, direkt hämtade från bronsålderns bildvärld. Vi provar handvolter och kullerbyttor, precis som på bronsåldern. Det blir också en kort ringuppvisning!

Entré: Fri entré, föranmälan krävs: 0522 65 65 01
Plats: Hyllan
februari
oto. Solen lyser på en skogsglänta med resta stenar samt logga Historien om Bohuslän - en del av Historien om Sverige.
kl. 11.00–13.00

Kulturhistorisk vandring: Vrångstad gravfält

Följ med arkeolog Christina Toreld till Vrångstad gravfält i Tanum och möt spår från sten-, brons-, och järnålder.

februari
Foto. En kvinnlig akrobat hänger inuti en ring fastsatt i ett träd samt loggan Historien om Bohuslän - en del av Historien om Sverige.
kl. 12.00–13.00

Föredrag: Hällristningar i Kville

Arkeologerna Andreas Toreld och Tommy Andersson visar bilder och berättar mer om nyfynd och kändisar bland hällristningarna i Kville.

februari
Foto. En med hornförsedd guldfärgad hjälm skymtar bakom en sköld. Logga med texten historien om Bohuslän en del av Historien om Sverige.
kl. 18.00–19.00

Föredrag: Vapen och krigföring under bronsåldern

Svärd, hjälm, sköld och rustning uppfinns alla under bronsåldern. Hur kommer det sig? Lars Strid och Jakob Alvå berättar om uppkomsten av organiserad krigföring, med utgångspunkt i de arkeologiska fynden.

februari
Foto. Ett barn med blå keps och blåfärgade händer leker med färger på ett papper.
kl. 10.00–15.00

Prova på att rista runor

Kom till verkstaden och rista runor som vi sedan trycker på papper. Från 10 år.

Föredrag:  Lilla Jored – en järnåldersgrav i Kville

Museets arkeologer Mikael Eboskog och Roger Nyqvist berättar mer om guld, romerska influenser, arkeologi och arkivsök. Det handlar om en järnåldersgrav vid Lilla Jored i Kville.

februari
Foto. Ett rikt dekorerat hängsmycke av guld samt loggan Historien om Bohuslän - en del av Historien om Sverige.

Föredrag: Flickan med guldberlocken

Arkeolog Pia Claesson från Arkeologerna berättar mer om flickan med guldberlocken från den arkeologiska undersökningen vid Smedberg i Munkedal.

Plats: Hyllan
februari
En man i skinnkläder sitter med flinta i sitt knä. Logga med texten Historien om Bohuslän en del av historien om Sverige.
kl. 10.30–12.30

Familjelördag: Workshop i flintasten

Välkommen på en exklusiv skaparworkshop med flintasten! Prova på flintsmide och lär dig uråldriga tekniker tillsammans med ett proffs.

Entré: Fri entré, föranmälan krävs, begränsat antal platser
kl. 13.30–15.30