Föredrag

lördag 7 september 14:00 - 15:30

Vad åt vi förr? Måltidshistoria med Richard Tellström

Ni känner igen honom från TV-succéerna Historieätarna och Landet Brunsås. Nu kommer han till Bohusläns museum och berättar om människans största kulturella uttryck - måltiden.

Plats: Hörsalen
Entré: Biljett: 180:-, först till kvarn! Via nortic.se eller museets butik

I föredraget berättar Tellström om vad och hur vi människor ätit genom tiderna. Självklart blir det också en hel del lokalhistoria, vad stod på borden i de Bohuslänska köken – och varför? Vi bjuder på ett historiskt tilltugg!

I augusti släpper Richard sin bok om svensk mathistoria under 800 år och den finns att köpa på plats under dagen.

Publiken välkomnas att ställa frågor.

Biljetter

Skynda dig att knipa en biljett till eventet via vår biljett återförsäljare eller i museets butik, telefonnummer hit är 0522 65 65 01 och telefonen är bemannad under museets öppettider.
Biljetten kostar 180:- och biljettlänken hittar du här.

En del av Historien om Bohuslän

Föredraget är en del av  Bohusläns museums storsatsning Historien om Bohuslän som du kan läsa mer om här.

Om Richard Tellström

Han föddes 30 augusti 1960 och 2006 disputerade han i måltidskunskap vid Örebro universitet och blev då docent i måltidsvetenskap. Han har sedan undervisat på Restaurang- och hotellhögskolan i Örebro. Nu forskar han på Stockholms Universitet om den svenska matkulturens historia och föreläser. 2017 var han sommarpratare i P1.

Tellströms första arbete inom TV var med SVT:s infotainmentserie Landet brunsås. Programmet utforskade de svenska matvanorna och de historiska grunderna till dem. I TV-serien Historieätarna medverkade han en del framför kameran som mathistorisk expert. Varje avsnitt fokuserar på en tidsperiod i svensk historia där programledarna ska leva en vecka som personer i den tidsperioden. I det ingår självklart även att äta tidsperiodens mat. Efter detta medverkade han i Tusen år till julafton som var SVT:s julkalender 2015 och följde samma princip som Historieätarna. Filmerna Tellström har arbetat med, Den allvarsamma leken; Bye, Bye Sverige; Sameblod och Unga Astrid, utspelar sig vid olika historiska tidpunkter och Tellström har hjälpt filmskaparna att göra miljöerna så realistiska som möjligt.

2015 släppte Tellström sin första bok Hunger och törst: Svensk måltidshistoria från näring till statusmarkör. Boken handlar om hur svenskarna kulturellt har förhållit sig till mat. Från ett nödvändigt ont till ett fritidsintresse och skrytämne. 2018 släpptes boken Från krog till krog: Svenskt uteätande under 700 år som Tellström skrivit tillsammans med Håkan Jönsson. Boken berättar om historien att äta ute mot betalning. Utöver dessa har han även medverkat i Biskop Brask måltidsmanifest: en svensk renässansmatkultur (2016) och har skrivit en kort historia om nordens mat i The Nordic Cookbook/Nordisk Kokbok (2015/2017).