Evenemang för måndag 11 mars - lördag 13 april

Evenemang för måndag 11 mars - lördag 13 april

mars 2024

mars
Medeltida handskrift med miniatyrbild av tvåm män. Logga med texten Historien om Bohuslän en del av Historien om Sverige.
kl. 12.00–13.00

Föredrag: Sankt Olavs lag och det norska kungadömet.

Tanken om Sankt Olavs lag genom mer än 600 år. Professor Erik Opsahl från Trondheim berättar om hur Sankt Olav kom att ses som den förste lagstiftaren för hela riket och vad det innebar för Bohuslän och utvecklingen av en norsk centralmakt.

mars
Tecknad korp i rosa medeltiddräkt och vit huvudbonad. Logga med texten Historien om Bohuslän en del av Historien om Sverige.
kl. 11.00–13.00

Familjelördag: Gör ditt eget vaxljus

Alla barn är välkomna att skapa med museets pedagog i Nya verkstaden.

Entré: Fri entré, drop in
mars
Foto. Barn i 8 års-åldern sitter vid ett bbord och skapar i lera. På kortsidan sitter en kvinna i yngre medelåldern med förkläde och skapar. Logga med texten Historien om Bohuslän en del av Historien om Sverige.
Påsklov på museet
kl. 11.00–12.30

Workshop – i Krukmakarens verkstad

Välkommen att prova på att skapa i lera. Ett historiskt hantverk som vi har nytta av än idag!

Entré: Fri entré och föranmälan
Påsklov på museet
kl. 14.00–15.30

Workshop – i Krukmakarens verkstad

Entré: Fri entré och föranmälan

april 2024

april
Foto av ett sigill och logga med texten Historien om Bohuslän en del av historien om Sverige

Samtal: Kungsgården Kungahälla

Museets arkeolog Christina Toreld samtalar med arkeologen och forskaren Kristina Bengtsson om kungsgården Kungahälla, handelsplatsens betydelse och en stads tillblivelse.

april
Teckning av gråklädd man med krycka och påse över axeln. Logga med texten Historien om Bohuslän en del av Historein om Sverige.
kl. 18.00–19.15

Föredrag med samtal: I pilgrimernas tid

Museets antikvarie Helene Carlsson berättar om pilgrimsresor i fornkyrkan och det medeltida Bohuslän samt samtalar med medieprofilen Agneta Riddar om pilgrimsvandringar både då och nu.

april
Foto. Ett femtiotal färgburkar syns uppifrån. Logga med texten Historien om Bohuslän en del av Historien om Sverige.
kl. 10.30–12.30

Graffiti- och runworkshop

Prova att skissa och måla graffiti med en verksam graffitikonstnär. Passar för åldern ca 7 år-19 år.

Entré: Fri entré, föranmälan krävs
kl. 13.30–15.30

Graffiti- och runworkshop

Entré: Fri entré, föranmälan krävs
april
Foto av kyrkport med stenomfattning. Logga med texten Historien om Bohuslän en del av Historien om Sverige.

De äldsta kyrkorna i Bohuslän

Vad vet vi om dem? Vem byggde dem? Vilka finns kvar? Byggnadsantikvarie Tomas Brandt berättar om de medeltida kyrkorna i Bohuslän.

april
Konstverk. Avbildning av senmedeltida musiker, båda i heltäckande klänning, en röd en blå. Håret är utsläppt, en håller i ett sträng instrument den andra har armarna neråt utsträckta.
Senmedeltiden
kl. 11.00–13.00

Familjelördag: Workshop medeltida ballader

”Drömde mig en dröm- om kläders och färgers betydelse i de medeltida dansvisorna”. En berättande workshop på Hyllan.

Plats: Hyllan
+ Exportera evenemang