Konst
  • Detta evenemang har redan ägt rum.

9 augusti, 2023 10:15 - 20:00

En del av Västerhavsveckan: Ostronskulpturer

Genom konstnärligt undersökande har Elisa Hedin experimenterat med ostronskal och nu kan du ta del av hennes ostronskulpturer. En del av museets temadag under Västerhavsveckan.

Reliefer av ostronskal

Under västerhavsveckan visar inredningsarkitekt och formgivare Elisa Hedin reliefer av ostronskal på Bohusläns museum. Genom konstnärligt undersökande har Elisa Hedin experimenterat med ostronskal och hittat metoder för att tillverka en massa som hon skulpterar med.

Konsverket Out of Pacific

Out of Pacific består av ett antal gjutna och bearbetade reliefer  placerade i relation till varandra. Med en bakgrund inom arkitektur använder hon sig av ornamentik, färgsättning och materialitet för att knyta ihop relieferna en helhet.

Konstverken är en del ur ett mer omfattande projekt där hon tar del av Åsa Strand och Ane Timenes forskning om Stillahavs ostronet Crassostrea Gigas. Det “nya” ostronet är klassat som invasiv art och forskarna undersöker hur beståndet kan hållas under kontroll,  hur gallring av arten kan genomföras samt om den snabbväxande arten kan användas som resurs istället för att slängas.

Vernissage kl.15.00-18.00 på övervåningen.

Mer om Västerhavsveckan

Banner Väserhavsveckan 2023.