Föredrag
  • Detta evenemang har redan ägt rum.

10 oktober, 2023 18:30 - 19:30

Migration och multikulturalism

Vad är multikulturalism? Professor emeritus Jens Allwood reder ut begrepp och pratar om ämnet.

Plats: Spisrummet

Jens Allwood kommer i sin föreläsning ta upp ämnen som…

• Skillnaden mellan integration och assimilation.
  • Vad är multikulturalism? Effekter av multikulturalism på samhället.
  • Hur kan vi skapa en multikulturalism som är positiv och synergiskapande

Möt Jens Allwood, professor emeritus i lingvistik, kognitionsvetenskap och kommunikation vid Avdelningen för kommunikation och kognition, Institutionen för tillämpad IT, Göteborgs universitet. Professor i kommunikationsvetenskap vid Strömstad Akademi.

Strömstad akademi erbjuder sedan 2008 aktiva forskare en akademisk hemvist, som gör det möjligt att fortsätta forska efter 67 års ålder. Akademins drygt 100 medlemmar, både äldre och yngre, skapar tillsammans en gedigen kunskapsbank av vetenskaplig kompetens och beprövad erfarenhet inom humaniora, samhällsvetenskap, naturvetenskap, teknologi och medicin.

Föreläsningen är ett samarbete mellan Folkuniversitetet, Strömstads Akademi och Bohusläns museum.

Föreläsningen arrangeras med stöd av Folkuniversitetsföreningen.

OBS! Begränsat antal platser. Anmälan krävs- Boka här

Med reservation för ändringar.