Föredrag

2 september, 2023 13:00 - 14:00

Folktro och väsen i Bohuslän: en hyllning till Ebbe Schön

I föredraget kommer Tommy Kuusela berätta om folktro och folktrons väsen med utgångspunkt i Bohuslän och utställningen Nordiska Väsen - Rödlistad som visas på museet. En spännande resa tillbaka i tiden!

Plats: Hörsalen
Entré: Fri entré

Tommy Kuusela och Ebbe Schön Foto: Annette Tamm.

Om folktro och folktrons väsen i Bohuslän

I föredraget kommer Tommy Kuusela berätta om folktro och folktrons väsen med utgångspunkt i Bohuslän och utställningen Nordiska Väsen – Rödlistad som visas på museet. En spännande resa tillbaka i tiden!

En hyllning till Ebbe Schön

I föredraget kommer Tommy även att berätta om folklivsforskaren och bohuslänningen Ebbe Schön som varit omistlig för att sprida kunskap om folkliga föreställningar och som ofta utgått från sin hembygd, Bohuslän. Förbered er på en resa till äldre tiders föreställningsvärldar och en natur och omgivning som befolkats av övernaturliga väsen och som varit laddad med trolldom. Vad har dessa gamla berättelser betytt för människan? Hur gamla är berättelser om väsen? Vilka väsen var särskilt populära i Bohuslän och vad kan sägas vara utmärkande för folktro i landskapet?

Foto. Tommy Kuusela i profil. Håller ett föredrag, har håret i en lång fläta, mörkblå kostym och mikrofon headset på sig.

Tommy Kuusela. Foto: Jouni Soumalainen.

Om Tommy Kuusela

Tommy Kuusela är fil.dr. i religionshistoria och folklorist. Han har skrivit över 50 artiklar om sina forskningsområden vilka är folktro och fornnordisk religion. Till vardags jobbar han på ett av Sveriges största folkminnesarkiv i Uppsala. Han hörs varje månad i Sveriges största podcast om folktro – När man talar om trollen. Kuusela kände också Ebbe Schön och det var faktiskt tack vare Ebbe Schön som podden överhuvudtaget kom till.