Temadag
  • Detta evenemang har redan ägt rum.

11 november, 2023 11:00 - 12:00

Färg och form i arkivet: Folkrörelsernas kvinnofanor

Idag är det Arkivens dag. Vi har bjudit in Margareta Ståhl att berätta om den spännande folkrörelsen, välkomna!

Bohusläns föreningsarkiv och Bohusläns Museum uppmärksammar Arkivens dag 11 november!

Temat för i år är färg och form. Vi tittar närmre på folkrörelsernas fanor och standar. De är föreningarnas samlingstecken men de förmedlar också ett budskap utåt.  De ska ena gruppen men kan också vara en stridsfana i kampen för nykterhet, för en fri religion eller för ett rättvist och demokratiskt samhälle. Det här föredraget vill visa vilken roll färgen, formen och motiven på kvinnornas fanor och standar spelar i våra folkrörelser.

Margareta Ståhl är fil. dr i visuell kommunikation, f.d. arkivarie vid Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek och har skrivit en rad böcker om arbetarrörelsens bildspråk.

båt och text Bohusläns museum