Utställning

31 maj 2024 - 30 november 2024

Så är det också i Bohuslän

År 2024 fyller Bohusläns museum 40 år och för att uppmärksamma vårt jubileum bestämde vi oss för att påbörja en samtidsdokumentation om hur det är att bo och leva i Bohuslän idag. Vi har valt att presentera samtidsdokumentationen på flera sätt, bland annat genom en utomhusutställning. I utställningen får du möta 20 personer från Bohusläns tretton olika kommuner.

De personer du möter är i olika åldrar, från 10 till 93 år. I dokumentationen har de delat med sig av sina livserfarenheter, samt tankar och reflektioner om vad Bohuslän betyder för dem och hur det är att leva i Bohuslän. Bohusläns museum arbetar med både dåtid, nutid och framtid. För denna dokumentation så har vi letat efter personer i alla kommuner i Bohuslän, från norr till söder, från kust till inland, från stad och mindre samhällen till landsbygd och öar. Fotograf Maja-Kristin Nylander har fotograferat alla deltagarna på platser som de själva valt. Etnolog Marja Ågren har åkt runt i Bohuslän och intervjuat. Det var inte självklart för alla deltagare att kalla sig bohusläning, för en del kändes det mer naturligt att kalla sig utifrån den plats man kommer ifrån eller bor på, som till exempel Kungälvsbo, Strömstadsbo eller öbo.

Vad är Bohuslän för dig?

Vad är Bohuslän för dig? För många blir svaret havet, klippor och skog. Dessa 20 intervjuer har gett oss en utökad och nyanserad nutidsbild av Bohuslän, som speglar människor som lever i Bohuslän idag. För varje intervju som vi lyssnat på har vår kommentar varit: Så är det också i Bohuslän.
Vi ser fram emot att fortsätta samla in berättelser och dokumentera hur det är att leva i Bohuslän idag och hur människor tänker kring framtidens Bohuslän.

Silas
Maria
Gun
Magnus
Mohamad
Vambola
Lily Hoglin
Silas Maria Gun Magnus Mohamad Vambola Lily Hoglin

Bilder: Ett urval av porträtt från utställningen.

Invigning

• Datum: 31 maj
  • Tid: 17.00
  • Plats: Museiparkens allé
  • Riksdagspolitiker Louise Thunström från Havstenssund i Tanums kommun inviger utställningen.