Tidigare utställning

Cirkuskvarnen – I lindansaren Reinos anda

8 september 2019 - 26 januari 2020

Cirkuskvarnen – I lindansaren Reinos anda

En mindre utställning om den cirkustradition som Carl Otto Andersson med artistnamnet Reino och Elsie Andersson startade i Uddevalla, Bohuslän. Reino är en legend i cirkusvärlden, främst för sin omatchade förmåga att balansera och göra konster på slak lina.

Bekanta dig med Reinos första kontakt med cirkuskonsten. Via spånen från sågverket intill kvarnen i föräldrahemmet i Grohed, till världsberömd lindansare och därefter tillbaka till sågverket och kvarnen för att dela med sig av sin konstart till barn och unga i bygden. Barnen växte upp med cirkuskonsten, några åkte iväg på cirkusturnéer och startade egna cirkuskompanier. När de återvände bildade de föreningen Reinos vänner. Nu planerar föreningen bygget av en permanent cirkuslokal, CirkusKvarnen i Grohed i Uddevalla, på samma plats där allt en gång började, för att kunna ge nästa generation barn och unga med och utan funktionsvariationer möjlighet att få uppleva cirkuskonsten. Utställningen visar material som aldrig tidigare visats för allmänheten.

Kulturarvsdagen – med cirkustema 8 september

• 12.00 Majsan Ågren från föreningen Bohusläns Cirkussällskap Reinos vänner inviger utställningen.
  • 13.00 Show och prova-på med cirkuskompaniet Cirkusexpressen.
  • 14.00 Föreläsning med Richard Magito Brun, styrelseledamot i Kulturgruppen för resandefolket och medförfattare till boken, Eisfeldt, en surrealistisk familj, om resandefolkets cirkuskultur.