Tidigare utställning

BIRGER SIMONSSON – en färgstark modernist i sin tid

28 september 2019 -12 januari 2020

Plats: Konsthallen (nedre plan)

BIRGER SIMONSSON – en färgstark modernist i sin tid

Ta del av ett konstnärskap med rötter i Uddevalla, men med världen som inspiration! Redan tidigt på 1900-talet reste konstnären Birger Simonsson till Paris där han influerades starkt av Matisse och de nya internationella konstströmningarna i Frankrike. Med sig hem tog han ett modernare sätt att förhålla sig till färg och form. Väl tillbaka blev han en drivande kraft och pionjär för modernismen på den svenska konstscenen. Han var en stridbar konstnär och polemiker under det tidiga 1900-talet. Åren 1916-19 är Birger Simonsson mycket aktiv i Göteborgs konstliv och är föreståndare på Valands Rit- och målarskola, något som får stor betydelse för Göteborgskolorismens framväxt under kommande decennier.

Pionjären

Birger Simonsson lockade många av sina målarkollegor till konstens huvudstad Paris och Académie Matisse. Konstnärer som kom att bryta med det rådande nationalromantiska sekelskiftesmåleriet och med tidens tre stora konstnärsikoner: Zorn, Larsson och Liljefors. Birger Simonsson var också en av initiativtagarna till konstnärsgruppen De Unga, som 1909 introducerade modernismen i Sverige med en utställning på i Hallins konsthandel i Stockholm. Andra medlemmar i gruppen var Isaac Grünewald, Gösta Sandels, Einar Jolin, Tor Bjurström, Sigfrid Ullman och Leander Engström med flera. Inom ett par år splittrades gruppen De Unga och nya konstellationer växte fram.

Åren strax efter vistelsen i Paris arbetade Birger Simonsson med ett expressivt färgstarkt måleri med betoning på hela färgfält och linjer, senare influerades hans måleri mer av förebilder som Paul Cezanne, Pierre Bonnard och Auguste Renoir. Med tiden utvecklade han ett mer intimt landskapsmåleri med betoning på ljusskildringar. Vintertid arbetade han främst med porträtt.

Modernisten

Birger Simonsson lärde tidigt känna den norska konstnären Henrik Sørensen. De var vänner genom hela livet – tillsammans målade de i norska Telemark. I Bohuslän blev Gösta Sandels en viktig konstnärskollega och redan 1912 flyttade Birger Simonsson till västkusten. Under åren 1914-16 var han och Sandels verksamma i Kungälv, där de målade intensivt. Under åren 1916-19 blev Simonsson föreståndare för Valands konstskola. Han blev en viktig person i stadens konstliv och banade därmed väg för modernismen, något som fick stor betydelse för den kommande koloristgenerationen. Under sent 20-tal blev Simonsson professor i måleri på Konstakademin i Stockholm.

Bland Birger Simonssons motiv märks framför allt landskap och porträtt. Han blev en uppskattad porträttör, inte minst för sina barnporträtt. Det är första gången på över 30 år som det görs en större utställning med Birger Simonsson, många av verken är heller inte visade förut. För att skapa en bredare bild av hans konstnärskap ingår även verk av konstnärerna Arvid Fougstedt, Isaac Grünewald, Siri Rathsman, Gösta Sandels, Nils Sjögren och Henrik Sörensen.

Matisse akademi och kvinnorna

Under åren 1908-11 var det totalt ett hundratal elever som gick på Matisse akademi. Många av dem var kvinnor, som oftast inte förväntades blir yrkesverksamma konstnärer. Bland dessa kvinnor fanns också flera med ambitionen att bli erkända konstnärer, men de hade svårt att hävda sig vid sidan av de manliga målarkamraterna. När de ställde ut fick de till en början för hård kritik av sin samtid. Sigrid Hjertén är idag kanske den främsta i det avantgarde som då framträdde, med sitt färgstarka och expressiva måleri. Andra konstnärer som vistades i Paris under perioder och tog starka intryck av det nya var Mollie Faustman, Siri Rathsman och Charlotte Mannheimer.

I utställningen kommer ett mindre antal målningar av Ingrid Simonsson, gift med Birger Simonsson, att visas. Hon hade en konstnärlig utbildning från Högre konstindustriella skolan i Stockholm och var verksam som konsthantverkare och skribent samt undervisade på Tekniska skolan i Stockholm. I egenskap av mönsterkonstruktör blev hon belönad med silvermedalj för sina tapetmönster vid den stora Parisutställningen 1925. Hon deltog aktivt i konstnärslivet både i Paris och i Sverige och har skrivit en biografi över Birger Simonsson.