Tidigare utställning

Ingela Ihrman – A GREAT SEAWEED DAY

2 oktober 2021 - 16 januari 2022

Plats: Konsthallen (nedre plan)

Ingela Ihrman – A GREAT SEAWEED DAY

Under hösten presenterar konsthallen en utställning med Ingela Ihrman - A Great Seaweed Day. Utställningstiteln är ett citat från den viktorianska familjehustrun och sjögräsforskaren Margaret Gattys (1809-1873)* dagbok. I utställningen finns stora skulpturer inspirerade av sjögräs som tidigare visats på Nordiska paviljongen i Venedig 2019. Ihrmans konstnärskap befinner sig mestadels i ett gränsland mellan skulptur, installation, video och performance, där relationen mellan människa och andra arter utgör en genomgående tematik.

Inom en feministisk performancetradition är det vanligt att använda den egna kroppen som instrument för att utforska samhällets och konstens normer. Sedan flera år tillbaka har Ihrman skapat växt- och djurkostymer som hon burit i utställningssammanhang. Hon har bland annat antagit formen av jättenäckrosen Victoria, varit en jätteutter som föder ungar eller varit koltrast på taket på Liljevalchs. Genom sina performances utforskar hon och upprättar en relation mellan sig själv och omgivning och skapar en relation till andra livsformer. Dessutom undersöker hon betraktarens olika blickar (med till exempel kritiska- och genusrelaterade perspektiv) och den sociala situation som uppstår under den performativa akten, som ibland kan uppfattas som komisk.

I videon ”Jättemusslan läser i badkaret”, som visas i utställningen, är Ingela Ihrman iklädd en jättemusselmantel av blått sidentyg. I den närmar hon sig myten om Afrodite och Venus födelse. Verket är inspelat i bostadsområdet Seved i Malmös södra innerstad.

Utställningen A Great Seaweed Day visar ett antal skulpturer, där utgångspunkten för hennes undersökning i själva verket är magen – en öm punkt där energiflöden och känslor sammanstrålar. Under arbetets gång försöker Ihrman närma sig sin egen mage, lyssna till den och låta den ta plats. Samtidigt kopplar hon samman den med havet. Magen är både kroppsligt och mentalt central och samtidigt ett mysterium, likt kosmos menar hon. Båda är oändliga och omöjliga att greppa, trots att magen finns i kroppen och kroppen finns i kosmos.

Inför utställningen gjorde hon fältstudier kring alger på stränder i Skottland, på Kosteröarna och i Malmö. Hon studerade bland annat grönalgen tarmtång (Ulva intestinalis), som hon ser som en länk mellan floran i tarmen och floran i havet. Pigmentet i algerna har förmågan att binda solens energi så att andra livsformer kan tillgodogöra sig den. Färgsättningen  av verken i rött, brunt och grönt är inspirerad av akvarellteknikens pigmentskikt, som också påminner om lagren av tunna cellmembran i herbariesamlingar med pressade alger.

Ihrman lyfter fram att salthalten i världens hav är densamma som den salthalt som alltjämt finns kvar i människans och i däggdjurens ägg. Hon uppmärksammar även att det idag är många, både människor och djur, som lider av ”orolig” mage. Kan vi där dra paralleller till våra alltmer nedsmutsade hav och ökande miljöproblem?

Genom sina verk ställer hon frågor kring vår existens i förhållande till naturen och skapar analogier mellan den egna kroppen och omgivande landskap. Kroppens eget ekosystem speglar det större ekosystem vi alla är del av.

I samband med utställningen visas även en algsamling inbunden i bokform som tillhör Bohusläns museums egna samlingar. Samlingen består av 100 alger insamlade längs den bohuslänska kusten i av Sophia Åkermark, Göteborg, 1870. Hon anses vara Sveriges första kvinnliga botanist och med just alger som specialitet.

Utställningen ingår i samarbetet med GIBCA Extended.

Ingela Ihrman är född i Kalmar 1985 och bor och arbetar i Malmö. Hon är utbildad på Konstfack i Stockholm samt har gått på Gerlesborgsskolan i Bohuslän och på Stenebyskolan i Dals-Långed. Hon har ställt ut på ett flertal museer och konsthallar både i Sverige och utomlands.

*Margaret Gattys glödande intresse för sjögräs väcktes när hon vid 39 års ålder reste till kusten för att vila upp sig och andas frisk havsluft efter den senaste av sju ansträngande graviditeter. Gatty fick senare ytterligare tre barn men resten av sitt liv kombinerade hon sitt moderskap med en vetenskaplig karriär inom marin botanik och en stor passion för sjögräs.