Om den fysiska utställningen Vi Fåglar

Bohusläns museum visade under perioden 19 september 2020 fram till 9 januari 2022 den egenproducerade utställningen Vi fåglar- fåglarnas egen berättelse.

Utställningens syfte

Syftet med utställningen var att ge en helhetsbild av fåglars liv och plats i människans värld utifrån fåglarnas perspektiv. Utställningen ville lyfta mångfalden av områden där fåglar dyker upp, i naturen, arkeologin, konsten, mytologin, folktron.

Innehåll

Den fysiska utställningen var uppdelad i tio kapitel som berättade både om fåglarnas ursprung, fåglar vi tycker om och inte tycker om, hur fåglar kan flyga, vilka flyttningsmönster de har, hur de bildar familj, hur människor använt fåglar i olika tider, vilka fåglar som förekommer i folktron, vilka fåglar som är vinnare och förlorare, hur människor studerat fåglar i olika tider.

I utställningen berättade vi framförallt  om de cirka 250 fågelarter som häckar i Sverige. Utställningen bestod av 140 fågelmontage från Bohusläns museums samling och några inlån från Göteborgs Naturhistoriska museum. Vi visade också arkeologiska fynd, föremål från museets samlingar och målningar av folklivsmålaren Carl-Gustaf Bernhardsson, bildspel om fåglar i konsten, dinosauriefåglar och näbbinstallation. Vi hade QR koder kopplade till alla fåglar där man kunde lyssna på fåglarnas läten, unika texter om varje fågel och länkar till Digitalt museum där besökaren kunde få reda på när fågeln kom till museet. Utställningen är 3D scannad och visas nu i den digitala utställningen Vi Fåglar.