Kommande Evenemang

Kommande Evenemang

april 2024

april
Foto. Berghäll med hällristningar föreställande olika vapensköldar
Senmedeltiden
kl. 18.00–19.00

Föredrag: Vapensköldarnas gåta

Spåren efter medeltidens adel i en bohuslänsk naturhamn.  På en ö i den bohuslänska skärgården finns en unik samling medeltida adelssköldar ristade i berget. Vem ristade in dem och varför?

april
Foto. Fem medelålderskvinnor iklädda bohusstickning-tröjor. Tittar in i kameran och ler.
kl. 10.00–13.00

Bohusstickningscirkel

Nu kan du spana in Bohusstickning live! Kanske vill du bara se hur stickgruppen gör, kanske vill du inspireras, kanske är du erfaren eller nybörjare och vill vara med? Nu har du möjligheten till allt detta på museet och träffa Bohusstickningsgrupp.

Entré: Fri entré, drop in
Plats: Hyllan
april
Svartvitt foto. Kvinna uppklädd i klänning i femtiotalsstil och utsläppt hår tittar på en man som tittar ner mot en luta han spelar på. Båda ler med stängd mun.
Föreställning
kl. 14.00–15.00

Mycket väsen för lite Jazz

En duettföreställning i kärlekens alla tonarter. Jazz på luta, Shakespeare i smoking - varför inte? Den tidlösa kärleken, kurtisen och gnabbet står i strålkastarljuset i denna dialogkonsert där evergreens från 1900-talet och bevingade repliker från 1500-talet möts och sträcker sig efter varandra som i en sällsam pardans.

Entré: Biljetter via Riksteaterföreningen: Ordinarie 250 kr, med scenpass 200 kr och under 26 år 100 kr.
Konsert
kl. 11.30–12.00

Lunchkonsert – Sinclairs musikelever sjunger in våren

Välkommen på Lunchkonsert i vårens tecken! Elever från Sinclair sjunger in våren på Bohusläns Museum.

Plats: Hyllan
april
På bilden står 10 personer på en klipphäll. I bakgrunden skymtar en sjö och skog som avtecknar sig mot horisonten. Ovanför en skymningsfärgad himmel. Personerna, sex kvinnor och fyra män, är klädda i klädedräkter från olika tidsperioder. De representerar olika epoker från stenålder till modern tid. Kläderna varierar också, från vardagliga och enkla kläder till påkostade övreståndsdräkter.

maj 2024

maj
Foto. Boxare som går på catwalk mot boxningsring. Rök och lampor riktade mot ringen.
kl. 13.00–14.30

Stage fight, dramaworkshop

Har du någonsin tittat på film eller teater och undrat hur skådespelare slår och dödar varandra utan att faktiskt göra det? I så fall borde du spana in workshop stage fight. Vi provar, visar och berättar hemligheten!

Entré: Fri entré föranmälan till Uddevalla Unga Teatersällskap, för dig mellan ca 12 och 20 år
Måndag
maj
En undervattenbild där en torsk simmar ner mot en strandkrabba för att äta den. Nedre delen av bilden utgörs av krabban, små runda stenar och sjögräs. Den övre delen av bilden utgörs av hav.
Natur
kl. 14.00–15.45

Projekt Fjordtorsk – Syrepumpen startar

Projekt Fjordtorsk bjuder in till ett öppet informationsmöte i samband med att syrepumpen i Byfjorden startas. Välkommen att ta del av projektet och få svar på dina frågor!

maj
Kollage på biege bakgrund. Fyra olika verk från olika platser, kulturer, tider: assyrisk, egyptisk, pompeji, tidig medeltid
Föredrag
kl. 17.00–20.00

Studiecirkel: Internationell bildkonst

Nu är det dags för en nystartad studiecirkel i konst på under hela året 2024. Följ med på en resa genom konsten!

Entré: Föranmälan till Uddevalla konstförening, 200:- för alla 14 föredrag.
Plats: Spisrummet
+ Exportera evenemang