Vem får ta plats i historien?

Du kan bidra till en rikare historieskrivning

Vem får ta plats i historien?

Bohusläns museum har startat ett projekt där vi vill samla in livsberättelser kring hur det har varit och hur det är att leva i Bohuslän som homosexuell. Berättelser som ska ta plats, synliggöras och bli en del av vår gemensamma historia. Historier och minnen som i framtiden kan bidra till att skapa en mer jämställd historieskrivning.

Hur är det att leva i Bohuslän som homosexuell? Hur var det förr och vem får ta plats i vår historia?
Många människor har systematiskt marginaliserats och skrivits ur våra historieböcker på grund av deras kön och sexuella läggning. Vilket kan göra det svårt att hitta historiska förebilder att identifiera sig med. Detta är en verklighet vi vill vara med att förändra.

Projektet består både av att forska i vår lokala historia och med en samtidsdokumentation.

Vi söker dig och din berättelse!

Oavsett könsidentitet, gammal eller ung – som vill dela med dig av dina erfarenheter och minnen om hur det är att leva i Bohuslän som homosexuell.  Du kan välja att vara anonym
Tillsammans kan vi bidra till att skapa ett mer jämställt historiemedvetande!

Länk till minnen: Minnen

Har du tips och kunskap om historiska personer?

Vi vill veta mer och letar efter mer kunskap om hur det historiskt har varit att leva som homosexuell i Bohuslän.
Har du tips så kontakta vår utställningsproducent: Jienny.gillerstedt@bohuslansmuseum.se

Vill du veta mer?

Du kan boka föreläsningar, visningar och samtal.
Bokningsförfrågan görs till vår utställningsproducent: Jienny.gillerstedt@bohuslansmuseum.se

Vem får ta plats i historien? – På Göteborgs stadsmuseum under Westpride2024

West Pride: Kreativ workshop – Göteborgs stadsmuseum (goteborgsstadsmuseum.se)