Tidigare utställning

Mats Hjelm – THE OTHER SHORE

2 oktober 2021 - 21 november 2021

Plats: Konsthallen (nedre plan)

Mats Hjelm – THE OTHER SHORE

I västerhallen på Bohusläns museum visas under hösten videoinstallationen ”The Other Shore”, som är en poetisk reflektion över Atlanten som en övergång och passage mellan olika kontinenter. Detta hav kopplar samman historier om diaspora och kolonisering. Verket gestaltar sökandet efter en identitet och ett sökande efter förflutet hemland, samt drömmen om en befrielse genom navigering till en ”annan” plats. Utställningen ingår i samarbetet med GIBCA Extended.

THE OTHER SHORE – en 4-kanalig (37`loop) är monumental videoinstallation som består av en sju meter bred dubbelprojektion placerad diagonalt i rummet. På den ena sidan av väggen visas bilder av vatten, stränder och kusten från olika delar av Nord – och Sydatlanten. På den andra sidan visas dokumentära bilder och landskap från länder runt om Atlanten, visuella essäer och vittnesmål samt text och musik. Mats Hjelm blandar dokumentär och narrativ i sitt skapande och presenterar en komplex bild av Atlanten som en plats för rörelse, berättelser om diaspora, kolonialism och minnet av slaveri. En växelverkan sker med bilder från olika platser i Europa, Liberia och Mali i Västafrika, Detroit i USA och i Rio de Janeiro i Brasilien. Mellan dessa platser kommer karaktärer, röster eller musik med berättelser kring havet – havet som minne, havet som frestelse, havet som illusion, havet som gravplats.

En av berättelserna i verket är pjäsen ”Embers” av Samuel Beckett (1959) en gång skriven för radio, där en äldre man har hallucinationer av sin fars minnen vid havet, samtidigt som han vägrar att släppa in en gäst till sig. Mannen är tagen av nostalgiska hallucinationer och ögonblick av eufori och för Mats blir den gamle mannen en representation av ett fallande Europa som försöker hålla sig till en storhet som inte längre finns.

Från Liberia ser vi bilder av en politisk storhetstid med ruinerna av lyxhotellet Ducor Hotel i huvudstaden Monrovia. Hotellet var byggt för att ta emot världsledare för den panafrikanska konferensen 1970, konferensen syftade till en ökad integration av de afrikanska länderna, hotellet förstördes under det blodiga inbördeskriget som slutade 2002. Sedan dess har landet varit i en långsam uppbyggnad, vilket framgår i andra bilder, särskilt representerad av en kör med flickor i Liberias landsbygd där sång och religion utgör en fast punkt i livet.

Mats Hjelm (f.1959) i Stockholm. MFA i Skulptur från Konstfackskolan i Stockholm, Cranbrook Academy of Art i USA, Stockholms Universitet och University of Industrial Arts, Helsingfors. Mats Hjelms arbeten har visats på solo- och grupputställningar på Moderna Museet i Stockholm; Museum of African American History, Detroit, USA; Biennale Africaine de la Photographie, Bamako, Mali; Dubai International Film Festival; Museum of Contemporary Art, Chicago; Walker Art Center, Minneapolis; Venedigbiennalen; Yokohama Triennale, bland andra.

The Other Shore visades på Museu de Arte Moderna – MAM i Rio de Janeiro, Brasilien sommaren 2017 samt på Norrtälje konsthall och Gävle konstcentrum 2019.

Mats Hjelm är representerad bland annat på Moderna Museet, Malmö konstmuseum, Uppsala konstmuseum och Statens konstråd samt med ett större videoverk på Nya Karolinska Sjukhuset.