Tidigare utställning

3 december 2022 – 15 januari 2023

Plats: Västerhallen

Catharina Göransson – De räddade orden

Konstutställning av Catharina Göransson med fragment ur 1819 års psalmbok. Fragmenten har omvandlats till dikt, bildkonst och nyskapad musik. Ett undersökande och gestaltande arbete av ett tvåhundraårigt folkligt och kyrkligt kulturarv.

Foto. Sju rullar med psalmboksfragment ihopbundna med snören.

De räddade orden är en konstutställning bestående av fragment av böner och psalmer ur 1819 års psalmbok. Dessa har omvandlats till dikt, bildkonst och nyskapad musik. Den som står bakom utställningen är konstnären Catharina Göransson.  Idén till utställningen växte fram i samband med restaureringen av gamla Svenneby kyrka i norra Bohuslän. En kyrka som är från 1100-talet. Vid restaureringen upptäcktes i gruset under golvet trasiga psalmboksblad, bladen kom från 1819 års psalmbok. Nästan allt var illa medfaret.

Svartvitt foto. En vitmenad tre fönster lång kyrkobyggnad med vapenhus av trä. Omgärdas av lövträd och och kyrkogårdsmur med sticklucka. Omgärdas av kyrkogårdsmur med stiglucka.

Svenneby gamla kyrka. Foto Stefan Wrang/Bohusläns museum.

Catharina Göransson berättar

” De var så uppenbart rester från människor som en gång suttit i kyrkbänkarna. Vilka de var visste jag inte. Vad som tedde sig som skräp visade sig härröra från sju olika psalmböcker, 1819 års psalmbok. Det var den som min farmor och farfar bar i handen när de på sin tid gick till kyrkan och nu fick jag som konstnär ta mig an den. Metoden blev att låta orden silas igenom mig och de ord som fastnade sparade jag, allt annat täcktes över med bivax. På så vis maskerade jag det jag inte ville föra vidare. Något berörde mig mera än annat. Som de gamla bönerna för resande och bönerna för hittebarn. Man bad för sitt liv till sjöss, något som har otäck giltighet för de båtflyktingar som idag korsar Medelhavet. Och ännu på 2000-talet finns hittebarn i de europeiska storstäderna, där mödrar som inte kan ta hand om sina nyfödda kan lämna in dem i sjukhusets barnlucka. ”

Utställningen kan beskrivas som ett undersökande och gestaltande arbete med tid, rum och språk, ett omskapande av ett tvåhundraårigt folkligt och kyrkligt kulturarv.

Vid vernissagen framför musiker och sångare kompositioner byggda på fragment av gamla psalmer under ledning av tonsättaren Henrik Olsson.

Catharina Göransson

Catharina Göransson är konstnär och författare, född 1946 i Karlsborg. I sitt konstnärskap undersöker hon den mänskliga existensen, dess utsatthet och styrka. Sitt tänkande om tid och rum har hon utvecklat bland annat i samband med arbeten med konst i landskap (land art) och konst i kyrkorum samt i gruppen Bottna filosofi. Catharina Göransson är bosatt i Gerlesborg i norra Bohuslän.

Foto. Ett trasigt psalmboksuppslag med fuktskadad och svårläst text.

Om 1819 års psalmbok

Johan Olof Wallin (1779–1839) var poet och präst, mångårig ledamot av Svenska akademien och på slutet även ärkebiskop. Han var huvudansvarig för den Wallinska psalmboken från 1819, som användes ända fram till 1937. Psalmboken består av 500 psalmer och över hälften av psalmerna är skrivna eller bearbetade av Johan Olof Wallin. Av dessa psalmer finns 76 verk kvar i 1986 års psalmbok, varav några särskilt välkända: Var hälsad sköna morgonstund, Var är den vän som överallt jag söker, Din klara sol går åter opp och Det ringer till vila.

Program

• Lördag 3 december kl. 13 Vernissage av De räddade orden och samtal om utställningen med konstnären Catharina Göransson.
  • Lördag 3 december kl. 13.30 Konserten De klingande orden- i samarbete med tonsättaren Henrik Olsson spelar musikerna Anna Lindahl, Elsbeth Berg och Patrik Wingård tonsatta fragment av psalmer ur 1819 års psalmbok.