Tobias Bernstrup – South Of Heaven Mk. II

21 mars – 31 maj 2015

”Historien lär oss att vi ingenting lär oss av historien.” Friedrich Hegel

Tobias Bernstrup har varit internationellt verksam i över 15 år och har uppmärksammats för sina datorspelsinfluerade verk och genusöverskridande musikperformances. Hans konst rör sig i gränslandet mellan det virtuella och reella, med en fascination för det dystopiska landskapet. Detta är något som han under årens lopp utforskat i en rad medier, från interaktiva datorspel, animationer, målningar och skulpturer till performances.

I utställningen visar han bland annat det nya videoverket South Of Heaven som utgår från målningen Klosterkyrkogård i snö av den tyske romantiske målaren Caspar David Friedrich (1774-1840). Målningen förstördes 1945 i samband med de allierades bombningar av Berlin under andra världskrigets slutskede. Kvar av tavlan finns endast ett svartvitt fotografi.

I verket återskapas målningen motiv i form av en handgjord landskapsmodell, vilken utgör scenen för filmen. Filmen blir ett slags minne från den fiktiva platsen som en gång målningen skildrade och en påminnelse om att människans drömmar om idealiserade världar gång på gång slutar med död och förstörelse.Utöver videon visas även en ny serie skulpturer och akvareller som anknyter till temat.

Tobias Bernstrup har nyligen blivit utvald att medverka med videoverket ”South Of Heaven” i filmsektionen på Art Basel Hong Kong 2015. Hans arbeten har visats på en rad större museer och institutioner över hela världen, bland dessa Moderna Museet, Stockholm, Palais de Tokyo, Paris, Lyonbiennalen, Shanghai Duolun MoMA, Göteborgs konstmuseum, Uppsala konstmuseum, Kairobiennalen, MASS MoCA, Massachusetts, Miami MoCA, Utah MoCA och Basel Museum Für Gegenwartskunst.