Föreställning
  • Detta evenemang har redan ägt rum.

9 augusti, 2023 18:00 - 19:30

INSTÄLLT! En del av Västerhavsveckan: Teater Spera

Scenkonst möter vetenskap med Teater Spera. En del av museets temadag under västerhavsveckan.

Plats: Hörsalen
Tid: kl. 18.00–19.30
Entré: Fri entré

INSTÄLLT!

Konceptet Scenkonst möter vetenskap

I tider av samhörighet hör jag havet inom mig
Vad händer när scenkonst och vetenskap möts?
Kan vi skapa en föreställning utifrån forskning?

Teater Spera har under 2022 och 2023 utvecklat konceptet Scenkonst möter vetenskap. Konceptet, spelas på Bohusläns Museum och omfattar föreläsning, föreställning och panelsamtal.

Föreställningen tar avstamp i det faktum att havets salter återfinns i människokroppen och är en del av livet, från det att fostret befinner sig i livmodern. Hur påverkar havets salter människans första minuter och hur är det sammanlänkat med våra sinnen?

En scenkonst föreställning om vår relation till havet.
Vilken betydelse har människans avtryck på havets existens, när havet är jordens lunga?

Innan föreställningen presenteras föredrag som anknyter till de ämnen som föreställningen behandlar. Föreställningen följs av ett samtal mellan Teater Spera och medverkande forskare.

Om projektet

Vad händer när vetenskapens solida, fasta värden möter scenkonstens mjuka, mer rörliga? Vad kan uppstå i mötet mellan scenkonst och vetenskap? Det utforskar den fria teatergruppen Teater Spera i sitt pågående projekt ”Scenkonst möter vetenskap”. I projektet utgår de från ”havet” som tematik med syftet att bredda deltagandet i kulturen och samtidigt tillgängliggöra vetenskap.

Under hösten 2022 har Teater Speras scenkonstnärer Frida Brandt och Sandra Saied samarbetat med Fredrik Höök, professor i nano- och biofysik på Chalmers tekniska högskola. Inom ramen för projektet ”Scenkonst möter vetenskap” har teatergruppen låtit vetenskap genomsyra valet av medier, språk och rum i scenkonstverket. Projektet stöds av Kulturrådet, Chalmers tekniska högskola, KulturUngdom och Studieförbundet vuxenskolan.

Om Teater Spera

Teater Spera är en fri teatergrupp bestående av tre scenkonstnärer baserade på Tjörn. Gruppen har funnits sedan 2012 och dess fokus är att skapa nyskapande scenkonstverk med kropp, röst och text som växer ur process och koncept. Teatergruppen har tidigare bland annat skapat föreställningarna “Tal till nationen”, ”Nya blickar/Kropp” och ”Sammanflätade element”. Läs mer om Teater Spera: teaterspera.se

Mer om Västerhavsveckan

Banner Västerhavsveckan 2023.