Temakväll
  • Detta evenemang har redan ägt rum.

24 augusti, 2023 17:00 - 20:00

Med Ukraina i hjärtat

Festligt program för Ukrainas självständighetsdag. På programmet finns bland annat ukrainska sånger, musik, koreografier och poesi.

Förutom dans och musik kan du ta del av Ukrainsta traditionella gobelänger och målning av konstnären Yuliia Stepaniuk.

Du kommer att kunna smaka på ukrainsk traditionell borsjtj i Kajkanten.

Program för kvällen:

17.00 Vi börjar i Kochs gränd där Uddevalla musikår väntar. Vandring efter musikkåren till Bohusläns museum, Ukrainska nationalsången.

17.40 (ungefär) konferencier hälsar välkomna och tal av kommunfullmäktiges ordförande Christina Nilsson.

17.50 presentation två genomförda insamlingsoperationer;
– Magnus Jakobsson med flera
– Bobban Petrovski, OperationAid

18.10 Uddevalla FN-förening överlämning till Ukrainska gruppen för nationaldagen

18.15-19.00 Program:

• Tal med Ukrainas president Zelenskyj via internet
  • Dansuppvisning
  • Musikframförande

19.00 Utspisning ukrainsk soppa borsjtj i Kajkanten

20.00 Museet stänger

Affisch med bild och text. Bild: blå hand från överkant möter en gul hand från nederkant kring en stiliserad jordglob i mitten. Globen har Ukrainas land i mitten. Ovanpå ligger eventtexten.