Digitalt föredrag
  • Detta evenemang har redan ägt rum.

15 november, 2023 09:00 - 16:00

Seminariedag Attraktiva kommuner

Är du intresserad av gestaltad livsmiljö och platsutveckling? Då är det här en spännande dag för dig!

Entré: Fri entré, föranmälan krävs

Varmt välkommen till årets Attraktiva kommuner, en seminariedag kring gestaltad livsmiljö, samhällsutveckling och våra gemensamma rum.

Ni träffas i Hörsalen på Bohusläns museum för att ta del av panelsamtalen och föreläsningarna som streamas från Högskolan Väst. Det är roligare att titta på seminariedagen tillsammans på storbildsskärm än på var sitt håll på egen skärm tänkte vi! Då kan ni som besökare diskutera vad ni ser på duken i pauserna och ha en inspirerande dag tillsammans.

Fyrbodal kommunalförbund är inte på plats utan museet streamar endast den konferens som äger rum på Högskolan Väst.
Vid eventuella frågor eller input på eventet kontakta Fyrbodal kommunalförbund.

Temat 2023: När behoven möts – folkhälsa, samhällsbyggnad och kultur.

Programpunkter i urval:

• Begreppet gestaltad livsmiljö och hur arbetet berör olika verksamheter i en kommun
  • Varför det är viktigt att konsten kommer in i tidigt i byggprocessen
  • Dilemman i plan- och bygglagen
  • Barnperspektivet och vikten av lek för barns hälsa och social hållbarhet
  • Gestaltad livsmiljö-projektet Våra rum i Fyrbodals kommunalförbund
  • Minecraft som metod för barn och ungas påverkan i samhällsplaneringen

Arrangör: Ett arrangemang av Fyrbodal kommunalförbund i samarbete med Bohuslänsmuseum.

Samarbetsparter: Högskolan Väst, Förvaltningen för kulturutveckling och Bohusläns museum

Praktisk information:

Nu har anmälan till årets seminariedag Attraktiva kommuner öppnat:

Attraktiva kommuner, inbjudan med anmälan

Attraktiva kommuner riktar sig till dig som arbetar som:

• tjänsteperson eller politiker i en kommun, region eller kommunalförbund
  • aktör inom civilsamhället och folkbildning
  • fristående aktör inom kultur, fritid, folkhälsa och andra verksamheter som berör samhällsutveckling
  • attraktiva kommuner är ett online-evenemang och är öppet för deltagare från hela landet, så tipsa gärna kollegor från både när och fjärran

Seminariedagen kommer att innehålla panelsamtal och föreläsningar från Högskolan Väst som visas på bioduken i Hörsalen.