Föredrag
  • Detta evenemang har redan ägt rum.

tisdag 6 februari 18:00 - 19:00

Möte med den samiska kulturen

Idag är det samernas nationaldag. Välkommen att lära mer om samisk kultur och ta del av urbefolkningens livsstil.

Föredragshållare Maria Leek kommer ursprungligen från Bohuslän. I 20 år har hon levt med samer i södra Lappland. 1993 träffade jag min renskötande sameman och har sen dess fått två barn, varav en nu jobbar som renskötare i Vilhelmina norra sameby.

Maria säger att det är en stor glädje att berätta om sina upplevelser och erfarenheter från den samiska kulturen. Med föredraget vill hon
berätta om minoritetsfolket och yrkesgruppen renskötarna som gemeneman vet lite om.

Föredraget kommer att hållas till en presentation i bilder och det finns även möjlighet att titta på slöjd av samisk modell.

Publiken välkomnas att ställa frågor!