• Detta evenemang har redan ägt rum.

28 oktober, 2023 14:00 - 16:00

Konstbio: Livet är kort konsten är lång

Ny dokumentär om den mystiske Göteborgskoloristen Åke Göransson, av Pontus Hjorthén som tidigare gjort bland annat "Vi är barn av vår tid" - dokumentären om Nationalteatern. Efter visningen följer samtal med regissören själv, missa inte!

Entré: Föranmälan, 40:- i butik eller på webb

Filmen tar sitt avstamp i 1920-talets Göteborg, där Åke Göranssons korta enstöriga liv leder in i en spännande resa till det förflutna. En resa med
maximal Göteborgskänsla!

Om filmen

Instängd med sin mamma i en enrumslägenhet i gamla Landala, avskärmad från världen och i total fattigdom, målade Åke tavlor som är tidlösa och gripande. Precis som Kafka med sina manuskript hade Åke själv aldrig avsikten att någonsin visa dem för någon. Konstverken, och historien om deras upptäckt i mammans kökssoffa, leder filmen in i Åkes märkliga sökande efter färgformen. Samtidigt som den berättar om hans omöjliga kärlekshistoria med Inga från Dalsland.

Berättelsen om konstnären Åke Göransson tar en oväntad vändning när nya verk dyker upp till försäljning, långt efter Åkes död. Historien om Åkes lillebror, förfalskaren, ger historien om Åke Göransson en ny twist.

I dokumentären avslöjas också vem som äger den största samlingen av Göransson-målningar i världen idag.
I filmen medverkar bland annat:

•  Lars Lerin, som visar sin stora samling Åke Göransson-verk.
  • Maria Taube som berättar om färgforskaren Åke Göransson.
  • Eva Göransson, brorsdotter till Åkes lillebror Bror och själv konstnär. Hon berättar om släkten.
  • Poeten Ragnar Strömberg, som har en mycket nära relation till Åke Göransson. Han vandrar omkring i hans kvarter varje dag, berättar med verbal precision om Åke.
  • Daniel Ekta Götesson, som själv kallats Göteborgskolorist berättar om hur han just upptäckt Åkes konst.
  • Psykologen Johannes Nordholm som öppnar ytterligare dimensioner av Åkes liv och verk.
  • Konstnären Nils Ramhöj som spelar Åke.
  • Åkes klasskamrat och upptäckare Arne Stubelius, som i gamla nyrestaurerade filmklipp berättar om den fantastiska upptäckten i kökssoffan.

Filmen har haft världspremiär på Bio Roy i Göteborg 14 april.

Programmet:

Först visar vi filmen och efter filmen följer ett regissörssamtal. En pratstund om Göteborgskoloristerna med Pontus Hjorthén där publiken också är välkommen att ställa frågor.

Programmet är en del av temadagen Konst på museet 28 oktober. Här hittar du dagens program här.

Biljetter:

Du kan köpa din biljett i museets butik, telefonnummer 0522 656501, eller på nortic.se: https://nortic.se/ticket/show/202682

Den kostar 40 kr. Drop in sker i mån av plats.