Konsert
  • Detta evenemang har redan ägt rum.

3 december, 2023 14:00 - 15:30

Julkonsert med Bokenäsets Ådra

Nu blir det julkonsert med ett välbekant gäng på Bohusläns museum! Konserten är i den bohuslänska musiktraditionens tecken.

Föreningen spelar, sjunger och dansar med och för varandra. Nu är de tillbaka för en julkonsert som är öppen för allmänheten och där du välkomnas att delta.

Bokenäsets Ådra är en kultur- och musikförening i Bohuslän som är aktiv sedan 1977. De har ägnat sig åt att utforska och återanvända den bohuslänska låt-, vis- och danstraditionen.

Bokenäsets Ådra berättar själva om konserten ”Gå med stjärnan i Bohuslän”:

Likt det som står beskrivet från Möja, gjordes det även i Bohuslän. På Orust gicks det med stjärnan tills för ca 15 år sedan då de som gick blev för gamla och inte orkade längre. Det var paret Fred och Ingeborg Leyman som höll upp den traditionen tillsammans med några vänner.

I Bohuslän och Värmland och säkert övriga ställen i Sverige, gick man med stjärnan på Annandag jul och Trettondagsafton för att få ihop mat, sprit och pengar, till att anordna en Knutsbal efter julhelgerna.

Det gick historier, som säkert var sanna, att var de t.ex. 5 personer som gick så sjöngs det 8-stämmigt på slutet. Detta p.g.a att det bjöds så mycket sprit under vägen.

Det var också så att det var konkurrens om gårdarna. Hade man ingen stjärna var det slut på årets vandring. Därför var det ofta så att man eldade upp varandras stjärnor om man inte hade med sig stjärnan i huset.

Bokenäsets Ådra fick ärva stjärnan från Orust men den var så tung att bära. Stommen var gjord i rostfritt stål och klädd med dekorerad plast. Vi tillverkade en egen stjärna i lättare material. Dekorerad med vitt tyg, röda band och lite annat fint.

Så som jag har läst var det också vanligt bland fattiga studenter, djäknar, att de gick runt i städerna på samma vis för att samla in pengar till vidare studiegång. Kanske är det så eller också en myt, vet ej.

Helen Stark, Bokenäsets Ådra