Barn och unga
  • Detta evenemang har redan ägt rum.

9 augusti, 2023 11:00 - 16:00

En del av Västerhavsveckan: Havsverkstad

Lär känna djuren i Västerhavet, experimentera och lär mer om vattenkraft, flytkraft, Arkimedes princip, musslors reningsförmåga och mycket mer! En del av museets temadag under västerhavsveckan.

Entré: Fri Entré

Experimentera, kolla in marina djur och träffa en kunnig marinbiolog

I havsverkstan

Passa på och lär känna djuren i Västerhavet, experimentera och lär mer om vattenkraft, flytkraft, Arkimedes princip, musslors reningsförmåga och mycket mer. Vår marinbiolog finns på plats och lotsar dig genom havsverkstaden. Låna håvar, strandkikare och ge dig ut för att undersöka havet på egen hand.

Västserhavsveckans två turnerande Havsverkstäder dyker upp på många olika platser under temaveckan, bland annat den 9 augusti här på Bohusläns museum. Då kan du som besökare lära dig mer om marin forskning, hur det står till med havsmiljön och om Västerhavets biologiska mångfald .

Experimentera med vatten

I havsverkstäderna kan du som besökare experimentera med vatten och lära dig mer om salthalt, vattentryck, Arkimedes princip och mycket annat som förklarar hur det är att leva i havet jämför med på land.

Låna utrustning

Du får gärna låna utrustning, som håvar, spänner, vattenkikare och krabbmeten så att du kan samla in egna djur och alger som vi sedan undersöker i havsverkstaden.

Akvarier

I havsverkstädernas akvarier får du lära dig mer om några av Västerhavets vanligare organismer.

Gör en tavla

Om du hittar några fina alger kan du lära dig att pressa alger och göra en liten tavla av dina pressade alger.

Bli medborgarforskare

Du kan lära dig mer om problemen med invasiva främmande arter och du kan bli medborgarforskare och hjälpa forskarna att leta upp och rapportera några olika invasiva arter. Ett av de bästa sätten att leta efter invasiva krabbor är faktiskt att meta krabbor och vara uppmärksam på krabbornas utseende. Om du fångar invasiva krabbor av arterna blåskrabba och småprickig penselkrabba så kan du lämna in dem i havsverkstäderna så att de kommer forskningen till nytta.

Testa dina kunskaper

Om du vill testa dina nya kunskaper om havet kan du avsluta ditt besök med att lösa Havsverkstadens havsquiz!

Mer om Västerhavsveckan och dess havsverkstad

Banner Västerhavsveckan 2023.

Västra Götalandsregionens logotyp.