Temakväll

15 november, 2023 18:00 - 19:00

Fängslade författares dag

I samtal med fristadskonstnärer uppmärksammar vi Fängslade författares dag och rätten till yttrandefrihet, ord och drömmar.

Plats: Spisrummet
Entré: Fri entré

Varje år den 15 november uppmärksammas Fängslade författares dag, på initiativ av Svenska PEN.

Runt om i Sverige högtidlighålls dagen genom att föreningar, bibliotek, kulturinstitutioner med flera arrangerar uppläsningar, samtal eller föreläsningar för att uppmärksamma rätten till det fria ordet. Över hela världen sitter hundratals författare, journalister, bloggare och litterärt aktiva i fängelse för att de har krävt sin rätt till yttrandefrihet och för att ha satt ord på människors drömmar och tankar.

Medverkande:

Vi uppmärksammar Fängslade författares dag med ett panelsamtal med fristadskonstnärerna  Duaa Kamel från Uddevalla och Saiful Baten (även kallad Tito) från Göteborg.
Samtalet leds av journalisten och författaren Hanna Jedvik.

Samarbete:

Arrangeras i samarbete med Förvaltningen för kulturutveckling i Västra Götalandsregionen, Fristad Göteborg och Kulturutveckling Region Jönköpings län