Tidigare Evenemang

Tidigare Evenemang

april 2024

april
På bilden står 10 personer på en klipphäll. I bakgrunden skymtar en sjö och skog som avtecknar sig mot horisonten. Ovanför en skymningsfärgad himmel. Personerna, sex kvinnor och fyra män, är klädda i klädedräkter från olika tidsperioder. De representerar olika epoker från stenålder till modern tid. Kläderna varierar också, från vardagliga och enkla kläder till påkostade övreståndsdräkter.
kl. 13.00–13.30

Visning av utställningen Historien om Bohuslän

Välkommen på visning av utställningen Historien om Bohuslän.

Plats: Bohushallen
april
Två kvinnor som håller hand, två kvinnor som går. I bakgrunden 3 konstverk.
kl. 17.30–18.30

Slow-Art

Välkommen att träffa vår konstpedagog som berättar och svarar på frågor, i en visning där vi tillsammans stannar upp vid ett konstverk.

Plats: Konsthallen
april
Illustration. Skildring av böldpest under medeltiden.
Senmedeltiden
kl. 18.00–19.00

Föredrag: Pest och pina

Museets arkeolog Christina Toreld berättar om digerdödens härjningar i Bohuslän utifrån skriftliga källor och arkeologiska spår.

Plats: Spisrummet
Konsert
kl. 13.00–14.00

Fredagskonsert med Kurt Wiklander

Kända och mindre kända klassiska mästerverk samt pianoarrangemang över kända melodier.

Plats: Hyllan
april
Foto på cynatopi. Bild av blåstång mot blå bakgrund.
kl. 10.00–12.00

Cyanotopi – soltrycksprocess

Var med och experimentera med soltrycksprocess - en analog fotografisk metod där de viktiga beståndsdelarna är kemi, solljus och tid! Workshopen leds av konstnär Maria Magnusson, som medverkar i utställningen Embers and Stars/ Stjärnor och glöd i Konsthallen.

Entré: Biljett, förköp via nortic.se 100:-
april
Fotokollage. Till vänster kvinna tittar i vita VR glasögon i ett vitt rum. TIll höger fem små kvadratiska foton på, hantverk, flygplan, musiker.
Temadag
kl. 11.00–15.00

Föreningsmässa

Visste du att flera hundra föreningar bara i närområdet är kopplade till ABF studieförbund? Nu kan du träffa ett tjugotal av dessa på dagens mässa. Under dagen kan du bland annat prova VR-glasögon, testa knyppling och spana på flygplan. Dessutom blir det konsert, allsång och lotteri.

april
Foto på cynatopi. Bild av blåstång mot blå bakgrund.
kl. 13.00–15.00

Cyanotopi – soltrycksprocess

Entré: Biljett, förköp via nortic.se 100:-
kl. 13.00–13.30

Visning av utställningen Historien om Bohuslän

Välkommen på visning av utställningen Historien om Bohuslän.

Plats:
april
Kollage på biege bakgrund. Fyra olika verk från olika platser, kulturer, tider: assyrisk, egyptisk, pompeji, tidig medeltid
Föredrag
kl. 17.00–20.00

Studiecirkel: Internationell bildkonst

Nu är det dags för en nystartad studiecirkel i konst på under hela året 2024. Följ med på en resa genom konsten!

Entré: Föranmälan till Uddevalla konstförening, 200:- för alla 14 föredrag.
Plats: Spisrummet
april
Bild. Skildring av senmedeltiden där präst utdelar nattvarden.
Senmedeltiden
kl. 18.00–19.15

Föredrag med samtal: I reformationens tid

Kampen om tron och tronen. Museets antikvarie Helene Carlsson berättar om en orolig tid  i Bohuslän och samtalar om trosförändringar med medieprofilen Agneta Riddar.

+ Exportera evenemang