Lars Jonsson – Målningar och studier
En av världens främsta företrädare för det som kallas naturmåleri kommer till Bohusläns museum. Lars Jonsson, född 1952, konstnär, författare och ornitolog, sedan 2002 hedersdoktor vid historisk-filosofiska fakulteten på Uppsala universitet. I sin konst skildrar han fåglar och deras miljöer och han har givit ut ett antal böcker om fågelliv och natur. Lars Jonsson målar de intryck han får direkt ute i fält, en teknik som gjort honom till en internationellt känd fågelkonstnär. Många akvareller, men även oljemålningar, är målade plein air, direkt inför motivet. I ateljén utgår han från sina många skissböcker där han samlat tusentals studier och skisser av fåglar, landskap, olika ljuseffekter och kompositioner.
Lars Jonsson är bosatt i Hamra på Gotland men växte upp i Stockholm. Under de drygt tre decennier som han och hans familj, hustru Ragnhild och deras fyra barn, bott på Gotland så har södra Gotlands stränder och kulturlandskap varit hans viktigaste arbetsplats. Dagliga fågelstudier har lett till en stor förmåga att läsa naturen och årstidernas språk, han lever med och tolkar fåglarna genom sina bilder.
”Det finns så mycket att upptäcka med fåglar” säger Lars Jonsson själv. ”För mig är fåglar alltid enskilda individer. Var och en kan ha en egen personlighet och jag strävar efter att hitta deras ansiktsuttryck, att förmedla något hos fågeln som vi kan relatera till.”
Lars Jonsson har ägnat sitt liv åt att studera, måla och skriva om fåglar. Som 15-åring fick han göra sin första utställning på Naturhistoriska riksmuseet efter att ha blivit upptäckt av museichefen Kjell Engström och uppmuntrad av konstnären och författaren Gunnar Brusewitz. Lars Jonssons stora genombrott kom i samband med utgivningen av fälthandböckerna Fåglar i naturen, som gavs ut i fem volymer 1976 – 1980. Böckerna slogs sedan samman och omarbetades till standardverket Fåglar i Europa 1992 och som omfattar hela fågelfaunan i Europa, Nordafrika och Mellanöstern.
Efter detta har det blivit konstböcker på flera språk, tidskriftsartiklar, föredrag och expeditioner runt om i världen. Han har ställt ut på många gallerier och museer i Sverige och utomlands, bland annat Waldemarsudde 2002 och 2012, och Millesgården 2017. Sedan år 2004 finns Museum Lars Jonsson vid Vamlingbo prästgård på södra Gotland och där visas ett brett urval av hans konst.
Fågelförälskelsen var ögonblicklig och drabbade Lars Jonsson mycket tidigt. Redan som femåring började han teckna fåglar. En önskan fanns hos honom att få vara en fågel och han byggde små fågelbon med pincett. Ibland satt Lars uppe i ett träd och lekte att han var nötskrika eller sparvhök. Denna lek kunde ge honom tröst i en känsla av ensamhet.
Nyfikenheten att alltid hitta något nytt spännande som sker i naturen är fortfarande lika stark. ”Jag blir aldrig mätt på att skildra naturen. Jag drivs av en vilja att göra varje ny bild så sann som möjligt. I våras såg jag en hämplinghona som samlade spindelväv till ett bobygge. Det har jag aldrig sett tidigare.”
Lars Jonsson tror att de mjuka värdena har blivit viktigare för människor och därmed också fascinationen för naturen. Många tänker över sitt liv och funderar på var en vill tillbringa sin tid. Det är troligen därför som Lars Jonssons konst fortsätter att vara aktuell för många människor. Hans målningar ger nya ingångar till naturen.
”Att måla naturbilder berör mig” säger Lars Jonsson. ”Det handlar om ett undersökningsprojekt, vem man egentligen är. När jag får allt att stämma så känns det som att jag är delaktig i en helhet.”
I boken Fåglar och ljus, 2002, skriver Staffan Söderholm:
Lars Jonsson har utvecklat sin konst, sina fågelstudier, till övningar i inlevelse i fåglarnas liv, och i de vrår av vår egen varseblivning som vi inte alltid har medveten tillgång till. Han avbildar denna inlevelse som möten – det är inte bara han som betraktar fåglarna, de betraktar honom tillbaka. I många av hans bilder vänder sig fågeln, eller en av fåglarna, rakt mot målaren och betraktaren, rakt ut ur bilden, utan skygghet, utan beredskap till flykt, bara en blick som möter vår. Vad en sådan blick utsäger kan man inte veta – om där finns nyfikenhet, intresse, ”samförstånd”.
På Bohusläns museum visar Lars Jonsson målningar i olja och akvarell från 1990-talet fram till idag.