Stora Hals barnkoloni

Bild på Stora Hals barnkoloni

Stora Hals barnkoloni är belägen på Orust. Anläggningen utgörs av två byggnader för mat och aktiviteter samt en lusthusliknande byggnad. Tomten är på 4170 m2 och har en egen badstrand. Sidan ingår i temat Fritidslivets miljöers avsnitt om barnkolonier.

Stora Hals barnkoloni ligger på den östra sidan av Orust. Anläggningen ligger i kanten av en äng invid en kulle. På platsen finns två byggnader samt en byggnad som liknar ett öppet lusthus. Tomten är på 4170 m2 och har en egen badstrand.

De två byggnaderna ligger i vinkel och är uppdelade i en byggnad för mat och aktiviteter samt en byggnad med sovplatser. I vinkeln finns en gård där det står en stor grill. Byggnaden är rektangulär och uppförd i ett plan med källare. Under årens lopp har den genomgått flera renoveringar. Trots detta finns det detaljer som hör till den tid då barnkolonin uppfördes. Exempelvis finns fönster och dörrar bevarade, i köket kan man se köksinredning och de ständigt återkommande masonitskivorna där skarvarna täcks med en något profilerad list. Matsalen är stor, ljus och har en öppen spis på en av kortväggarna, här är högt i tak och genom en verandadörr kan man gå ut på gården. De två mindre rummen är idag använda som aktivitetsrum och kan tidigare ha använts av föreståndarinnan eller biträden på kolonin. Förutom dessa rum finns en handikappanpassad toalett, städskåp och en källare med förrådsutrymmen, toalett, dusch och tvättstuga. Byggnaden är idag målad i rött med vita snickerier.

Bild på loftgång, Stora Hals barnkoloni.

Loftgången utanför sovsalarna. Foto: Bohusläns museum.

Byggnaden med sovplatserna är uppförd i form av tre sammanbyggda stugor som ligger något förskjutna i höjdled i förhållande till varandra. Mot gården går en öppen veranda med ett däck med smala ribbor. Inne i byggnaden finns 13 mindre sovrum, tidigare fanns det endast större sovsalar. Tvättrummen är idag utrustade med både toalett och dusch. I en av stugorna finns även ett förrådsutrymme. Exteriört har den äldre fjällpanelen behållits in mot gården och på övriga väggar har locklistpanel.

Byggnaden är målad med röd färg. De ursprungliga dörrarna har målats i grönt och fönstren och övriga snickerier i vitt. Idag bedrivs lägerverksamhet i lokalerna under vår, sommar och höst. Förutom dessa två byggnader finns en fristående öppen veranda med tak. Här finns möjlighet att ha aktiviteter under regniga dagar. Intill denna finns även en fotbollsplan.

Trots att anläggningen under årens lopp har genomgått en hel del renoveringar så är den tydlig i sitt formspråk. Enkla låga byggnader utformade så att barnen skulle tas om hand på bästa sätt enligt tidens normer.

Bild på Stora Hals barnkoloni

Stora Hals från gårdssidan. Foto: Bohusläns museum.

Bild på vinjett för Fritidlivets miljöer

FRITIDSLIVETS MILJÖER

Var vi tillbringar vår fritid är en allt viktigare fråga. Sommarstugan, idrottshallen eller badplatsen. Vi förknippar dem med avslappning, välmående, aktivitet. Kanske något av de mest karaktäristiska miljöer som 1900-talet burit fram.

Läs mer om tio välbevarade kolonier längs Västkusten:

Barnkolonier eller ”kollo”
Alingsås skollovskoloni