Konsert
  • Detta evenemang har redan ägt rum.

fredag 26 januari 13:00 - 14:00

Fredagskonsert med Kurt Wiklander

Kända och mindre kända klassiska mästerverk samt pianoarrangemang över kända melodier.

Entré: Fri entré och drop in

Pianisten Kurt Wiklander är tillbaka med sina efterlängtade lunchkonserter. Dessa återkommande event kommer att bjuda på varierade stycken och den ena konserten är inte den andra lik. Det blir både kända och kända verk.

Han har gjort lyssnarvänliga arrangemang och kompositioner över kända melodier som har klätts i klangligt rik och virtuos pianoskrud. Melodin känns som en naturlig del i verken som klingar som klassisk musik från 1800-talet och kan på så sätt fungera som en brygga in i den klassiska musikens värld.

Kurt Wiklander har nio års högre studier i Tyskland och Sverige bakom sig, både som tonsättare, pianist och organist.

Han har konserterat i de flesta europeiska länder inklusive f.d. Sovjetunionen, gjort ett flertal radioinspelningar både som organist och pianist (bl.a. för BBC) samt framträtt som solist i polsk riks-TV. Han har spelat in en CD-skiva med egen musik på det svenska skivbolaget BIS. Skivan har fått fina recensioner i fackpressen både i USA och England.