Grangärde skollovskoloni

Bild på Grangärde slollovskoloni.

Grangärde skollovskoloni i Strömstads kommun anlades 1901 för barn i Grangärde kommun i Dalarna. Det är en av de äldre barnkolonierna i Västsverige. Sidan ingår i temat Fritidslivets miljöers avsnitt om barnkolonier.

Grangärde skollovskoloni i Strömstads kommun är en av de äldre barnkolonierna på Västkusten, anlagd redan 1901. Den ligger i en liten dalgång, avskiljt från havet genom en gles barrskog.

I Dalarna fanns som på många andra platser stora industrier. Människor flyttade till små orter som snabbt blev överbefolkade, i redan trånga lägenheter hyrdes rum ut till inneboende. Denna trångboddhet skapade grogrund för många sjukdomar.

Grangärde kommun hade redan under 1890-talet bidragit med medel för att skicka barn till västkusten på koloni. Genom gruvförmannen Erik Andersson började föreningen Enighet och Vänskap att intressera sig för barnkoloniverksamhet. Föreningen tog med detta i sitt arbetsprogram och med hjälp av läkaren Otto Älving inköptes en fastighet 1901 på Öddö i Strömstad kommun för 3500 kr.

Detta första år kunde man ta emot 8 barn och den grupp som var prioriterad var barn som låg i riskzonen att drabbas av skrofulos. Året därpå påbörjades den nya huvudbyggnaden som kom att byggas upp i etapper. Under årens lopp byggdes anläggningen successivt ut. 1911 kunde man ta emot 40 barn och när det byggdes fyra mindre stugor 1981 kunde man ta emot upp till 56 barn.

Bild på Grangäde skollovskoloni.

Enkelstugan där de första barnen tillbringade sin sommar 1901. Foto: Bohusläns museum.

Grangärde sommargård, som anläggningen kallas, ligger i en klåva avskiljt från havet genom en gles barrskog. Anläggningen består av åtta byggnader.

I klåvans nordvästra ände ligger en enkelstuga där de första kolonibarnen fick vistelse 1901. Mellan enkelstugan och huvudbyggnaden ligger tre moderna stugor uppförda 1981. Till anläggningen hör ytterligare två stugor, en förrådsbyggnad och en bastu. Huvudbyggnaden ligger intill den nordvästra kanten av klåvan så att det bildas en stor öppen gräsbevuxen yta framför husen.

Bild på Grangärde slollovskoloni.

De nyare husen från 1981 i förgrunden och enkelstugan längst bort. Foto: Bohusläns museum.

Huvudbyggnaden och enkelstugan är målade i ljust gult med vita snickerier. De fyra mindre stugorna är alla målade ljust grå men med olika färger på snickerierna. Verkstaden och bastun är målade i röd slamfärg. Enligt äldre bilder har huvudbyggnaden inte ändrat utseende exteriört sedan den byggdes förutom ett fönsterbyte i en av gavlarna och en ramp för att öka tillgängligheten.

Grangärdekolonin är en av de barnkolonianläggningar som är uppförda innan Socialstyrelsens råd och anvisningar för hur verksamheten skulle bedrivas hade slagit igenom. Trots detta har den likheter med 1930-talets kolonibyggnader. Likheterna ligger i huskroppens rektangulära form med sovsalar, sjukrum, rum för biträden och föreståndarinna samt matsal som går längs ena långsidan.

Grangärde barnkoloni har ett utseende som tydligt kan kopplas ihop med de tidiga tankarna om barnkoloniverksamhet. Enkelstugan och de senare tillkomna byggnaderna visar på den satsning som gjordes på barnen som de kommande generationerna under det tidiga 1900-talet. Idag ägs kolonin av Ludvika kommun och fram till 2007 pågick lägerverksamhet för barn från Ludvika kommun, och den övriga tiden hyrdes anläggningen ut till olika sammanslutningar och privatpersoner.

I början av 1900-talet när Grangärde byggdes fanns ett stort behov av barnkolonier. Därför kom också grannfastigheten att köpas för samma ändamål 1914, och där byggdes ytterligare en koloni som döptes till Grängesbergs skollofskoloni. Trots att det varit olika huvudmän för kolonierna har de alltid haft ett nära samarbete. För att förenkla kommunikationerna anlades 1931 en väg mellan de båda kolonierna.

Bild på vinjett för Fritidlivets miljöer

FRITIDSLIVETS MILJÖER

Var vi tillbringar vår fritid är en allt viktigare fråga. Sommarstugan, idrottshallen eller badplatsen. Vi förknippar dem med avslappning, välmående, aktivitet. Kanske något av de mest karaktäristiska miljöer som 1900-talet burit fram.

Läs mer om tio välbevarade kolonier längs Västkusten:

Barnkolonier eller ”kollo”
Alingsås skollovskoloni