Alingsås skollovskoloni

Alingsås skollovskoloni ligger på Bokenäset i Uddevalla kommun. Barnkolonin uppfördes 1943 och hade plats för 48 barn. Den före detta barnkolonin har undgått stora ombyggnader och de nuvarande ägarna värnar om att bevara utseendet så långt som möjligt. Sidan ingår i temat Fritidslivets miljöers avsnitt om barnkolonier.

Huvudbyggnaden från sjösidan. Foto: Bohusläns museum.

Alingsås skollovskoloni ligger på en höjd med långsidan mot havet. En brant slänt leder ner till vägen och omedelbart på andra sidan vägen ligger stranden. Huvudbyggnaden som är det man först lägger märke till är en gråmålad byggnad på sammanlagt 520 m2.

När anläggningen användes som barnkoloni fanns plats för 48 barn. Huvudbyggnaden har en central del i två våningar med envånings flyglar på vardera sidan. I den centrala delen finns i bottenvåningen en hall med ett kapprum, kök, matsal med dag- och lekrum. Matsalen är ljus med många fönster och utsikt mot havet. I andra våningen finns en hall med garderob, personalrum och isoleringsrum.

I de två flyglarna finns fyra sovsalar, två för pojkar och två för flickor samt tvättrum. Idag är sovsalarna ombyggda till enkla lägenheter. På senare tid har en balkong byggts i anslutning till den norra flygeln. Byggnaden har även en källare med en tvättstuga och förråd. Förutom den stora huvudbyggnaden finns även ett uthus med utedass samt en vedbod.

Bild på trapphus Alingsås skollovskoloni

Trapphuset klätt med träfiberskivor. Foto Bohusläns museum.

Ursprunget till kolonin var en donation som gjordes 1912 av apotekare O.V Lundeberg på 5000 kr till Alingsås folkskolor. Syftet med donationen var att den årliga räntan skulle användas ”till välgörande inflytande vid en tids vistelse på landet utöver på sådana barn, som till följd av kroppslig svaghet dära äro i behov” Från 1913 och framåt hyrde kolonin in sig på olika anläggningar.

Bygget av barnkolonin

Ett önskemål fanns om en egen anläggning och 1943 uppfördes Alingsås skollovskoloni på Bokenäset. Området ansågs bra för barnkoloniverksamhet och det fanns redan tidigare flera kolonier i området. Tomten där den nya kolonin byggdes kostade 9250 kr och var på 7200 m2. Finansiering till bygget kom från Allmänna arvsfonden, Föreningen barnens dag, Sparbanken och Fribergska fonden. Lägsta anbudet på bygget låg på 45 000 kr exklusive målning. Man väntade med målningen eftersom det inte fanns bra färg att tillgå under denna tid (krigsåren) och det istället gjordes en skyddsimpregnering.

Bild på Alingsås skollovskoloni

Ingången på baksidan. Foto Bohusläns museum.

Byggmästare var Gustaf Emanuelsson, Ulvevik som även var byggmästare för Götaverkens Verkstadsklubbs Andelsförenings barnkoloni i Orreviken några kilometer söderut.

I en artikel från tiden går att läsa om bygget. Marken schaktades för hand med skottkärra och berget borrades med handhållen bergborr och slägga. De två murarna Elof och Lille-Fritz Engelin (far och son) blandade bruket på lave och murade grunden. Tio snickare reste sedan huset, lönen var fyra kronor om dagen. Till ytterväggarna användes 3×9” plank och när innertaket spikades upp gjorde snickarna av med 1 låda spik (12,000 st) per dag. Virket till bygget levererades av Bjurström & Söner i Uddevalla. Fönstren tillverkades på Göran Olssons snickeriverkstad i Henån och snickaren Viktor Andersson satte dem på plats. El och vatten fanns i området sedan 1936 men kom inte att installeras. Vatten levererades från Kärr och för matlagningen installerades vedspisar. Bygget påbörjades i mars och var klart till midsommar 1943 och då kom även den första gruppen som var på 40 barn. I den södra flygeln bodde flickorna i den stora resp. lilla flicksalen och i den norra bodde pojkarna i den stora resp. den lilla pojksalen.

Bild på uthus, Alingsås skollovskoloni

Uthus med toaletter. Foto: Bohusläns museum.

Anläggningen efter barnkolonitiden

Under 1970-talet lades kolonin ner och anläggningen hyrdes ut till Göteborgs barnomsorg som använde huset till ett semesterhem för dövstumma. En omfattande renovering av byggnaden är gjord då, el drogs in, vatten och avloppstankar installerades mm. 1982 stod kolonin tom och 1985 beslutade Alingsås kommun att sälja fastigheten till högstbjudande. Släktingar till den tidigare föreståndarinnan tillträdde som nya ägare 1 januari 1986. Tomten omfattade 7200 m2 med tillhörande strandrätt. Vid denna tidpunkt var byggnaden i dåligt skick och omfattande renoveringar gjordes. År 2007 finns en större huvudbyggnad samt två mindre komplementbyggnader. Anläggningen kommer förhoppningsvis även i framtiden stå kvar och berätta om barnkoloniernas historia.

Bild på vinjett för Fritidlivets miljöer

FRITIDSLIVETS MILJÖER

Var vi tillbringar vår fritid är en allt viktigare fråga. Sommarstugan, idrottshallen eller badplatsen. Vi förknippar dem med avslappning, välmående, aktivitet. Kanske något av de mest karaktäristiska miljöer som 1900-talet burit fram.

Läs mer om tio välbevarade kolonier längs Västkusten:

Barnkolonier eller ”kollo”
Ammenäs barnkoloni