Om oss

Du finner oss vid Bäveåns kaj i Uddevalla. Inuti huset ryms på två plan en mängd av upplevelser för dig som besökare. På entréplanet möts du av restaurang Kajkanten och vår omtyckta butik. Våningen inrymmer även utställningshallar för både kulturhistoria och samtidskonst, en båthall med vackra bohuslänska allmoge- och träbåtar samt ett lekrum för barnen. Museets övervåning innehåller både permanenta och tillfälliga utställningar med Bohusläns historia i fokus och en utställningshall med klassisk konst från mästare som bland annat Bruno Liljefors, Anders Zorn och Carl Fredrik Hill.

Ett levande kulturcentrum

Bohusläns museum är ett levande kulturcentrum med fri entré och öppet 361 dagar om året. Vi har ett stort programutbud.  Föreläsningar, musikaftnar, temadagar och spännande utställningar ger dig många anledningar till återbesök. Varje år visas flera tidsbegränsade utställningar. Aktiviteterna är många, vi har ca 200 programpunkter om året. För de leksugna finns Lekrummet där du kan gå ombord på Bohusläns mest ”svängda” ångare.

Ett välbesökt museum och utmärkt upplevelse

Bohusläns museum lockar många besökare och vi är det näst mest besökta regionala museet i Sverige. Detta höjer förväntningarna och ökar kraven på oss att motsvara förväntningarna hos våra besökare. En utmaning vi antar med glädje. Vi är medlemmar Swedish Welcome och arbetar aktivt med deras metod som tar hänsyn till kvalitet och värdskap, samt ekologisk, ekonomisk och social utveckling. Här kan du läsa mer om Swedish Welcome http://www.swedishwelcome.se/

Behöver du hjälp med presenter?

Det är en ögonfröjd att besöka vår butik. Här finner du ett handplockat sortiment av konsthantverk, svensk design och produkter med anknytning till våra utställningar. Du finner ett stort urval av böcker för alla åldrar. Smaker som hämtat inspiration från Uddevalla och Bohuslän hittar du i honung, sylt och marmelad. Fina praliner, teer och havtornsvatten, speciellt framtagna för butiken, är exempel på goda presenter i sortimentet.

När benen känns trötta

Slå dig ner på Restaurang Kajkanten. Här serveras kravodlad mat tillagad av råvaror från lokala producenter; traditionell husmanskost, salladsbuffé och hembakt dopp till kaffet. Eller varför inte prova landskapsspecialiteten äggost!

Ute i landskapet

Museet har också en omfattande verksamhet runt om i Bohuslän. Det kan vara arkeologiska undersökningar både i hav och på land, byggnadsvård och dokumentationer av olika kulturmiljöer. Resultaten presenteras sedan bland annat i rapporter, böcker, webbsidor, föredrag och utställningar.

Museet som kunskapskälla

Vill du veta mer om Bohusläns historia kan du besöka vårt arkiv och bibliotek och Kunskapsbanken Bohusläns historia som finns på denna webbplats. Du kan också digitalt utforska delar av våra samlingar som föremål, fotografier, film och konst via webbplatsen DigitaltMuseum.