Kommande Evenemang

Kommande Evenemang

april 2024

april
Foto av ett sigill och logga med texten Historien om Bohuslän en del av historien om Sverige
kl. 12.00–13.00

Samtal: Kungsgården Kungahälla

Museets arkeolog Christina Toreld samtalar med arkeologen och forskaren Kristina Bengtsson om kungsgården Kungahälla, handelsplatsens betydelse och en stads tillblivelse.

april
Teckning av gråklädd man med krycka och påse över axeln. Logga med texten Historien om Bohuslän en del av Historein om Sverige.
kl. 18.00–19.15

Föredrag med samtal: I pilgrimernas tid

Museets antikvarie Helene Carlsson berättar om pilgrimsresor i fornkyrkan och det medeltida Bohuslän samt samtalar med medieprofilen Agneta Riddar om pilgrimsvandringar både då och nu.

april
Foto. Ett femtiotal färgburkar syns uppifrån. Logga med texten Historien om Bohuslän en del av Historien om Sverige.
kl. 10.30–12.30

Graffiti- och runworkshop

Prova att skissa och måla graffiti med en verksam graffitikonstnär.

Entré: Fri entré, föranmälan krävs
kl. 13.30–15.30

Graffiti- och runworkshop

Prova att skissa och måla graffiti med en verksam graffitikonstnär.

Entré: Fri entré, föranmälan krävs
april
En man står barbröstad med en vårkappa på sig. Han sträcker ut armarna och höjer ansiktet mot solen och himlen. Han blundar och ser ut att njuta.
kl. 16.00–18.00

Shine

Uddevalla filmstudio visar söndagsfilm

Entré: Entré med giltigt FILMIS-medlemskap
april
Foto av kyrkport med stenomfattning. Logga med texten Historien om Bohuslän en del av Historien om Sverige.
kl. 12.00–13.00

De äldsta kyrkorna i Bohuslän

Vad vet vi om dem? Vem byggde dem? Vilka finns kvar? Byggnadsantikvarie Tomas Brandt berättar om de medeltida kyrkorna i Bohuslän.

Plats: Spisrummet
Föredrag
kl. 13.30–14.30

Surrealistiska korsvägar och knutpunkter – Annelie Tuveros föreläser om surrealismens kvinnor

Föredrag och samtal med Annelie Tuveros i Konsthallen

Plats: Konsthallen
april
Kollage. Magenta bakgrund. I nederkant två rader med totalt 13 historiska personer. Varje persons ansikte är utbytt med ett inklippt kvinnoansikte.
Föreställning
kl. 18.00–19.00

Var är brudarna?

Ett humoristiskt upprop till att skriva om historien med brudar i! Det kryllar av betydelsefulla kvinnor genom tiderna. Men var är de? De finns och har alltid funnits – men tilldelats tysta roller i historien för att de inte fogade sig efter ramen för hur kvinnor skulle vara i tiden de levde.

Entré: Biljetter via Riksteaterföreningen: Ordinarie 300 kr, med scenpass 250 kr, och under 26 år 100 kr.
april
Konstverk. Svart stjärnhimmel i bakgrunden, fyracirklar innehållande olika motiv, nätverk av röda streck mellan cirklarna.
Visning
kl. 13.00–13.30

EMBERS & STARS/ STJÄRNOR & GLÖD

Välkommen till en guidad visning av aktuell utställning i Konsthallen. På plats träffar du museets konstpedagog som berättar och svarar på frågor.

Plats: Konsthallen
Senmedeltiden
kl. 17.00–19.30

Historiekväll: Senmedeltiden

En stämningsfull helkväll för alla sinnen om senmedeltiden med mingel, historisk livemusik, samtal och reflektion. Kvällens expert är arkeolog dr. Kirstine Haase från Odense museer och vi talar om hur senmedeltidens människor hanterade kriser och hur det var att leva efter en stor pandemi som digerdöden.

Entré: Fri entré, föranmälan krävs. Biljetter till denna kväll släpps den 21 mars.
+ Exportera evenemang